Recension: The Kings of the World

Djupt berörande skildring av Colombias många orättvisor
eye5
Originaltitel: Los reyes del mundo
Regi: Laura Mora Ortega
Manus: Maria Camila Arias, Laura Mora Ortega
Medverande: Carlos Andrés Castañeda, Davision Florez, Brahian Acevedo, Cristian David Duque m.fl.
Genre: Äventyr, drama
Speltid: 103 min.
Språk: Spanska
Land: Colombia 2022
Svensk biopremiär: fredag 11/8 2023
Svensk distributör: Smorgasbord Picture House

“En dag somnade alla människor. Och jordens alla gränser… förgicks i lågor” Så börjar Laura Mora Ortegas historia om Rá (Carlos Andrés Castañeda), en 19-årig kille som lever på gatan i Medellin tillsammans med sina vänner Sere (Davison Florez), Nano (Brahian Acevedo) och Winny (Cristian Campaña), några av dem i yngre tonåren. De kallar varandra bröder för de är den enda familj de har. Rás mamma är död, mormor lika så och pappan är spårlöst försvunnen efter att familjen tvångsförflyttades av paramilitären för flera år sedan. Men nu är turen på väg att vända, Rá får beskedet att han har lagen på sin sida; mormoderns mark ska återlämnas till familjen och han är den enda levande arvingen.

För honom och vännerna innebär beslutet att de äntligen får ett ställe att kalla för sitt hem, en plats där de är fria från förtryck, rasism och våld och kan bestämma sina egna regler. Bröderna bestämmer sig för att omgående bege sig den långa lägen till hemstaden Nechi. Med dem kommer även den hetlevrade Culebro (Cristian David Duque) som anser sig tillhöra familjen och därmed har rätt att följa med. Det blir en resa och flykt fylld med motgångar, misshandel, övergrepp och död, men även äkta vänskap, äventyr och fina möten med människor som inget har men ändå är beredda att dela med sig.

The Kings of the World är en lågmäld och mycket finstämd skildring av de övergrepp som i många år skett och fortfarande pågår i Colombia. Människor tvångsförflyttas av gerillagrupper från sina hem av flera anledningar – beväpnade strider och terrorism eller att marken anses rik på naturtillgångar och beslagtas för att omvandlas till gruvor, ofta i kombination. Hatet mot svarta är utbrett och accepterat. Det brutala våldet är aldrig långt borta men trots ett ständig överhängande hot mot Rá och hans vänner finns en positiv framtidstro och ett hopp som smittar av sig till tittaren.

Dialogen är underordnad, i stället är det karaktärernas ansiktsuttryck och handlingar tillsammans med den överväldigande omgivningen och det vackra fotot som driver berättelsen framåt. Endast vid några få tillfällen får åskådaren ta del av tonåringarnas inre drömmar och önskningar, är man på flykt har man sällan tid att stanna upp och fantisera. Vid dessa stunder blir filmen rofyllt poetisk och varm för att i nästa ögonblick plötsligt kasta tillbaka publiken till den brutala verkligheten. Amatörskådespelarna är helt enastående och berör mig djupt, jag måste gång på gång påminna mig om att det är en spelfilm och inte en dokumentär. Speciellt lyser de unga huvudrollsinnehavarna med Carlos Andrés Castañeda i spetsen, vars karaktär måste axla rollen både som bror och fadersfigur och vars skrynkliga juridiska papper verkar vara lösningen på allas problem. Samtidigt är han själv knappt mer än ett barn och lika rotlös och ensam som alla andra.

Vid filmfestivalen i San Sebastián 2022 vann The Kings of the World välförtjänt det prestigefulla priset Guldsnäckan.

Ingen i publiken går oberörd ifrån salongen, The Kings of the World klingar både av sorg och glädje länge efter sluttexterna och för det belönas den med fem ögon av fem möjliga.
2023-04-06