I en by i Kosovo lever de tre oskiljaktiga vännerna, tonårsflickorna Li (Era Balaj), Jeta (Urate Shabani) och Qe (Flaka Latifi). De njuter av sommarens ledighet, naturen och sin gemenskap. Men idyllen är en skimär. Flickorna är rastlösa, oroliga, men också förhoppningsfulla om att bli antagna vid universitetet som ska ge dem chans till nytt liv och en lovande framtid. När så inte sker blir de rasande och anklagar en ansvarig föreläsare för orättvisa. De blir ivägkörda och deras besvikelser är förkrossande.
De beslutar sig för revansch mot det etablerade, de besuttna och framför allt sin hembys triviala inskränkthet som de föraktar. De tre rytande lejoninnornas vrål kommer ur deras maktlöshet och ursinniga frustrationer. De bildar ett gäng som vill ta för sig och går över gränser, blir kriminella, stjäl och använder pengarna till lyxliv och utsvävningar. De tycks leva i nuet med sina drifter och sin moraliska gränslöshet, men under ytan vet de att livet de ryckt till sig är konstlat, temporärt och får ett ödesdigert slut. Men så länge det varar lever de fullt ut och verkar njuta hämningslöst åt de möjligheter som de stulna pengarna ger. En ung man ansluter sig till gruppen som älskare och vän till en av flickorna. När alla återvänder till sina invanda miljöer blir de bemötta av sina ursinniga familjer som anklagar dem för brottslig lösaktighet och poliser som ska gripa dem och skipa rättvisa.
The Hill Where Lionesses Roar är regissören Luána Bajramis långfilmsdebut och hon spelar också flickan Lena i filmen. Bajrami blev nominerad till Golden Camera och Queer Palm vid filmfestivalen i Cannes 2021. Filmen vann också Bronshästen för bästa film, Bästa regidebuten och bästa manus vid Stockholm Film Festival 2021.
I filmen kommer flickan Lena in som en fjärde flickroll, som vän till Qe. Flickorna är avvaktande till Lena, som är på besök hos sin mormor i byn. Hon lever annars i Frankrike, vilket de övriga ser som ett drömläge att slippa bylivet i Kosovo. Lenas till synes frihet spär på de andras känslor av vanmakt.
Den 20-årig regissören Luána Bajrami tecknar tonårsflickornas kraft och skönhet som i sig är potentialer, men som är fruktlösa i deras egna ögon med tanke på deras begränsade, intetsägande liv i byn. Deras arbetande familjer har problem med alkoholism och konflikter. En av flickornas föräldrar har omkommit och hon lever hos sin morbror som antastar henne sexuellt. Generellt är hot om sexuellt våld hela tiden närvarande i flickornas tillvaro och de samlar ihop sina krafter för att bekämpa det och använder sina egna drifter på sina egna villkor.
Filmen är en lågbudget produktion, men Bajrami använder resurserna maximalt för att framställa flickornas tillvaro, deras inre och yttre liv som kompliceras av att deras ungdomliga styrka riskerar kvävas av det traditionella livet i byn. Ur detta spränger deras kreativitet och frihetslängtan fram som inte skyr några medel för att få det goda, luxuösa livet de längtar efter och som ska ge dem ett berusande lyft från trånga tankar och skrämmande intighet som kan vänta dem. Filmen framställer ungdomars uppror och drömmar om vuxenlivets till synes frihet och självständighet. Dramat tecknar tonåringars uppror, men också kvinnors kamp för rättvisa och frigörelse, även sexuell.
Det vackra filmfotot av Hugo Paturel är stämningsfullt. Han undviker vykortsbilder när han fångar landskapet och havsscenerna som i sig är betagande vackra. Hans bilder har en faktisk närvaro, som inte blundar för tristessen, förfallet, men ur den lyfter fram en inre och yttre, förförisk skönhet av människor, platser och situationer som bitvis bländar.
Filmen är en kraftfull, komplex och intressant berättelse om unga kvinnors längtan efter allt det som deras sociala liv begränsar för dem. Rollkaraktärerna spelas utomordentligt väl av de tre filmiskt ganska oetablerade, oerfarna aktörer, som Bajrami mästerligt styr både utifrån och inifrån som regissör och medspelare.
Filmen känns befriande med sin kraft och skönhet och undertoner av desperation och skräck för livets hopplösa fängelse av förtryck. Flickornas övermod blir deras fall, men så länge det varar tar de ut svängarna och den kortvariga berusande glädjen smittar av sig, även om vi också inser att den är temporär.
Fyra starka ögon för ett imponerande, vackert ungdomligt, kraftfullt drama om längtan och att våga vinna och våga förlora.
2022-03-22