Recension: The Handmaiden

En i alla avseenden lysande filmskapelse av mästerregissören och sydkoreanen Chan-wook Park
eye5
Originaltitel: Ah-ga-ssi
Regi: Chan-wook Park
Manus: Chan-wook Park, Seo-kyeong Jeong, inspirerade av boken “Fingersmith” av Sarah Waters
I rollerna: Min-hee Kim, Jung-woo Ha, Jin woong Jo, Tae-ri Kim, So-ri Moon m.fl.
Genre: Drama, thriller, romantik
Land: Sydkorea
Speltid: 143 min.
Ålder: från 15 år
Svensk biopremiär: 27 januari 2017
Svensk distributör: NonStop Entertainment

Under 1930-talets Korea anlitas den unga flickan och ficktjuven Sook-Hee (Tae-ri Kim) som personlig tjänarinna åt en japansk, vacker arvtagerska, Lady Hideko (Min-hee Kim), som lever ett tillbakadraget liv på ett gods hos sin dominante rike farbror Uncle Kouzuki (Jin-woong Jo). Han har tränat Lady Hideko att läsa japanska erotiska noveller för honom och hans förmögna vänner. En yngre japansk bedragare, som utger sig för att Count Fujawara (Jung-woo Ha), vill gifta sig med Lady Hideko i syfte att stjäla hennes arv. Men pigan Sook-Hee och Lady Hideko kommer varandra nära och blir vänner, även i sängen. Count Fujawaras planer, att efter sitt bröllop med Lady Hidko spärra in henne på ett mentalsjukhus tar en annan vändning. Efter att kvinnorna Sook-Hee och Lady Hideko blivit förälskade i varandra, så ändras scenariot på ett raffinerat och grymt sätt.

”The Handmaiden” är ett rasande vackert och välgjort mästerverk av tillika mästerregissören Park Chan Wook. Filmen bygger på Sarah Waters bok ”Fingersmith” och som ligger till grund för manus. Den är en psykologisk thriller om passion, hämnd och svek. Filmfotot av Chung-hoon Chung är svindlande snyggt och suggestivt och bilderna är konstverk som presenteras utsökt. Kameran ryggar inte för nära personstudier och sexuella ohöljda uttryck i sina scener.

Handlingen är indelad i tre avsnitt. Det första beskriver pigan Sook-Hees ankomst till godset och hur hon introduceras till livet där och till Lady Hideko, som lever instängd med Uncle Kouzuki sedan hon var liten flicka. Intrigen verkar först enkel, men tätnar alltmer och växer till ett drama av stora mått. Det är en invecklad berättelse, som skildras från olika perspektiv i de olika avsnitten och som blir alltmer förklarande och överraskande. Filmen tappar aldrig formen av kammarspel. Det är få karaktärer i intima sammanhang, som utmanar varandra och bygger relationer, även utan skrupler, och som stöds i bakgrunden av statister i olika skepnader.

De båda kvinnliga huvudrollerna som spelas av Min-Hee Kim och Kim Tae-ri imponerar med sina utspel och skickliga porträtt av en Ladyn och hennes piga. Roller förändras under dramats gång och lika kunnigt skiftar damernas ton och uttryck.

Men det är regissören Chan-wook Park som ändå är storstjärnan i sammanhanget. Han har vunnit över fyrtio filmpriser, bland annat i Cannes 2009 med juryns pris för ”Bakjwi” från 2009 och Juryns stora pris 2004 för ”Odeuboi” från 2003. ”The Handmaiden” är en film om bedrägerier, lögner och om dominans, makt och perversa önskningar. Men det är lika mycket en vacker kärlekshistoria, som inte är blåögd och oskuldsfull, utan som kräver offer för att få blomma.  Det är också en berättelse om makt, kontroll och underkastelse. Det är påkostade kostymer och rekvisita. Interiörerna är både i epok och stilart genomarbetade med utsökta detaljer.

Filmen är kanske inte helt lättillgänglig med sin ganska långsamma berättarstil. Men ens tålamod ger utdelning och man förlorar sig i de magnifika bilderna och i den mångbottnade storyn.

Det blir full pott för ”The Handmaiden”, fem filmögon av fem möjliga.
217-01-24