Recension: The Ghost Writer

eye eye

theghostwriter

Manus och regi: Roman Polanski
Biopremiär: 16 april 2010
Speltid: 128 min.
Tillåten från: 7
Distributör: AB Svensk Filmindustri

Mästerlig regissör gör B-drama
En författare (Ewan McGregor) blir ombedd att skriva färdigt den f.d. premiärministern Adam Langs (Pierce Brosnan) memoarer, sedan den förre spökskrivaren omkommit mystiskt.  Författaren flyttar till Adam Langs villa vid havet och bor där med paret Lang och deras livvakter. Han inleder en romans med Langs hustru Ruth (Olivia Williams). Adam Lang samarbetar dåligt och författaren får söka uppgifter på olika håll. Han kommer en intrig på spåren, som hotar att avslöja Adam Langs koppling till CIA och som offentlig lögnare. Men spindeln i nätet visar sig varar hustrun Ruth. När det politiska scenariot och Langs hemligheter klarnar för författarens, är hans dagar räknade.

Världsberömde Roman Polanski är en storyteller och filmmakare av den högre skolan.  Men här blir resultatet en tråkig thriller, som vare sig förvånar eller hetsar.  Polanskis varumärke saknas. Hans känsla för mystik och psykologiska processer, som tidigare fängslat, saknas helt. Resultatet är en B-klass Bondfilm utan roande elegans, trots flotta miljöer och stiliga skådespelare.

Skådespelarna gör hyfsat ifrån sig, särkilt Ewan McGregor, som oglamorös och aningslös skribent. Pierce Brosnan öser på med sina Bond-manér och skurkdragen går sämst. Olivia Williams är osannolik som maktperson, men gör sitt jobb. Flotta miljöer, snygga kläder och bra foto.

Manus är baserat på Robert Harris succéroman ”Spökskrivaren”. Men filmen fick ändå Silverbjörnen för Bästa regi vid Berlin Film Festival 2010.

Filmen får två filmögon.
Jan-Eje Ferling