Filmen handlar mest om planeringen och förberedelserna inför 2015´s utställning “China: Through the Looking Glass” som hölls på New York’s Metropolitan Museum of Art. Utställningen blev en av de stora kassasuccéerna i New York.
Filmen följer Anna Wintour, chefredaktör på Vouge, och ”Curator” Andrew Bolton från The Metropolitan Museum of Art’s Costume Institute under deras arbete med den stora Met-galan och nämnda utställning. ”China: Through The Looking Glass” är en kommersiell men lika mycket en kulturell angelägenhet och tillför muséet miljontals fräscha dollar för sin verksamhet om konst.
I dokumentären möter vi även personligheter som Baz Luhrmann, Jean-Paul Gaultier, Karl Lagerfeld, Wong Kar-wai och Rihanna. Vi följer Andrew Bolton i hälarna, när han som chef för ”The Costume Institute”, ledde och genomförde den praktfulla och påkostade utställningen.
”Mode kan skapa en dröm, en fantasi, men frågan är om den hör hemma i ett museum som Met?”. Frågan blev rykande aktuell i samband med utställningarna om mode. Ändå rymmer Met´s Costume Institute den största samlingen ur modevärlden. Europeiska designers som Jean-Paul Gaultier och Karl Lagerfeld diskuterar om high fashion helt enkelt är “brukskonst” eller om det kan (och bör) någonsin övervägas en egen kategori av konst, i nivå med måleri, skulptur och arkitektur.
”China Through the Looking Glaas” är den femte mest besökta utställningen ur Met´s historia. Filmen lyfter också fram den spektakulära modelegenden Alexander McQueens: ”Savage Beauty”, en utställning 2011, där modedesignerns uppseendeväckande, överdådiga skapelser visades. Alexander McQueen vann fyra gånger British Designer of the Year-priset och år 2003 tilldelades Brittiska Imperieorden för sina insatser för England. Men den 11 februari 2010 hittades han död i sitt hem, efter att begått självmord 41 år gammal genom hängning, en vecka efter sin älskade mor död och när han stod på toppen av sin makalösa karriär.
Filmen porträtterar även Anna Wintour, chefredaktör för den amerikanska utgåvan av modetidningen Vogue sedan 1988. Hon är en ikon om temporärt mode och Vogue bevakar alla stora händelser in branschen med intressanta bilder, men också människor inom mode.
Med de fantastiska utställningarna blir frågan om mode som konst högst aktuell. Ann Wintour säger i en intervju ”Mode berör människors känslor och rör deras hjärtan; vad mer kan du begära av konst?” Hon ser själv ut som en modell från förr, slank, välklädd förstås, och med sina svarta glasögon och perfekt 60-tals frisyr som signum. Filmen ”Djävulen bär Prada” med Maryl Streep, sägs hämtat inspiration av en mäktig och tyrannisk mode- och affärskvinna, alias Ann Wintour, elakt och oberättigat kallad ”The Dragon Lady”. Men sanningen är, att hennes fenomenala blick för smak, stil och elegans är säker och även sann, visar det sig. Hon ser omedelbart vad som är rätt och fel, när hennes nya fashionabla nya kontor i One World Trade i New York ska inredas. Hon avfärdar förslag med skärpa, som kan tolkas som sarkasmer, men är genial klarsynthet.
På öppningsdagen, ”Met Ball”, för ”China: Through The Looking Glass”, kommer världens celebriteter i film, musik, mode, politik, konst på röda mattan. Kreationerna som stjärnorna bär är teatrala, enastående vackra och smakfulla och inget att bära till vardags. Vissa dräkter behöver bärare av släpet och som fyller hela den magnifika trappan i muséets entréhall. Överallt hörs ”Oh my Goood! Look at thaat!” Amaaazing!! Unbeliiiveable” och utropen är berättigade, för vad vi ser är otroligt vackra skapelser. En del av dem kan man knappast leva i, inte ens gå i riktigt, men; ”Who cares? It´s stunning, beautiful”.
Regissören Andrew Rossi fångar med sin dokumentär ”The First Monday in May” en fängslande kombination av haute couture och celebriteter på en av världens största modetillställningar. Filmen är en modedokumentär liksom ”The September Issue” (2009) och “Page One: Inside the New York Times” (2011).
“The First Monday in May” är sevärd och njutbar för alla, oavsett om man tycker om mode eller inte. Man lär sig nya saker och kan njuta av kreationer, som kan upplevas som ”greater than life”. Filmen är en fest för fans av konst, mode och kändiskulturer, men breddar också allas vår världsbild om kreativitet, skönhet, kultur och elegans, om vi tillåter oss det.
“The First Monday in May” hade världspremiär under Tribeca Film Festival 2016.
2017-04-01