Recension: The Dry

Spännande och snårig thriller i småstadsmiljö
eye3
Regi: Robert Connolly
Manus: Harry Cripps, Robert Connolly, efter bok av Jane Harper
Medverkande: Eric Bana, Genevieve O’Reilly, Keir O’Donnell, John Polson, Julia Blake m. fl.
Genre: Brott, drama, mystik
Land: Australien, USA
Speltid: 107 min.
Ålder: från 15 år
Svensk biopremiär: 3 september 2021
Distributör: Lucky Dogs

The Dry bygger på en bästsäljare av Jane Harper från 2017 och handlar om den federale polismannen Aaron Falk (Eric Bana) som efter 20 år återvänder från Melbourne till sin hemstad Kiewarra på landsbygden på begäran av en gåtfull lapp med orden ”du ljög, Luke ljög”, som antyder gamla hemligheter. Han ska närvara på begravningen av en vän Luke som enligt uppgift dödat sin familj och sig själv.

I invånarna i barndomsstaden har misstänkt Aaron för att ha varit ansvarig för en drunkningsolycka av en barndomskamrat Ellie Deacon (Claude Scott-Mitchell) som var Lukes flickvän. Motsättningarna växer, eftersom man anser att Aaron och Luke ljugit ihop sig för att slippa bli misstänka. Man Aaron håller sig kvar i staden för att undersöka mordet/självmordet av Luke.

Det har inte regnat i stadens omgivningar på ett år och odlingsmarker, floder och skogar är uttorkade. Filmfotot av Stefan Duscio har ljusa brungula färger, som förstärker känslan av hetta och torka och som bildar bakgrund till den svårlösta mordhistorien. Aaron går grubblande omkring och låter sig inte avskräckas av hot och order att ge sig i väg från platsen. Lukes föräldrar, Gerry Hadler (Bruce Spence) och frun Barb (Julia Blake) är välkomnande, men också bittra över sonens död. De vill inte tro, att deras son Luke begått sådana avskyvärda brott.

Aaron tar upp kontakten med den vuxna skolkamraten Gretchen (Genevieve O’Reilly), som verkar vara den enda person som blir glad över att se honom. Den lokala polisen Raco (Keir O’Donnell) ställer genast upp för att bistå Aaon i utredningen. Rektorn på skolan Scott Whitlam (John Polson) visar sig bära på hemligheter, som blir förödande för honom själv.

Regissören Robert Connolly gör många tidshopp för att återberätta händelser. Manus av Harry Cripps och Robert Connolly skapar, som bakgrund till dramat, en småskuren och destruktiv småstad, där alla känner alla. Bristen på regn och den ihållande torkan skapar apokalyptiska stämningar som smärtsamt skär in i relationer, som redan bär på öppnar sår. Musiken av Peter Raeburn mullrar och dånar hotfullt, förmodligen för att öka spänningen, men som tar över och inte låter frågorna, konflikterna och oron tala för sig själva.

Eric Bana gör ett strikt och modigt porträtt av sin polisman Aaron Falk. Med stor integritet och saklighet inger han förtroende. Han blev känd för sin medverkan i filmdramat Chopper från 2000, som blev en internationell succé och gav honom tre Awards vid Australian Film Institute. Eric Bana vann också pris som Best Actor vid Stockholm Film Festival 2000.

The Dry är en spännande och snårig thriller av Connolly, som verkar spreta åt alltför många håll, men som skickligt binds ihop till en märklig och inte helt lättlöst historia. Vardagslivet i Kiewarra är både trist och banalt, men bär på minnen som hotar välta förtroenden och samverkan i staden till en ödesmättad domedag. Filmen är bra hantverk av alla medverkande, men knappast en thriller över medelmåtta.
Tre filmögon av fem.
2021-08-27