Recension: Room 237

eye eye eye eye

room237

Regi: Rodney Ascher
Genre: Dokumentär
Filmlängd: 102 min.
Premiär: 28 oktober 2012
Distribution: Scanbox Entertement
Imdb

Spännande och underhållande analys av skräckfilmsikonen The Shining.
Rodney Aschers långfilmsdebut, Room 237, är en mycket personligt färgad och subjektiv dokumentär om Stanley Kubricks psykologiska skräckklassiker The Shining från 1980. Den tillhör, enligt många, den bästa i sin genre och ligger i samma höga division som Hitchcocks Psycho från 1960 och Polanskis Repulsion 1965The Shining är en våra stora skräckfilmsikoner och i det närmaste ett standardverk i DVD-hyllan för filmälskare och vida känd för allmänheten.

Så tycker också upphovsmannen till Room 237 och hans entusiasm är härligt att se. Ascher gör en kongenial, mystifierad tolkning av The Shining och hans berättarteknik är underhållande och frimodig. Han använder ofta filmsnuttar ur olika Kubrickfilmer och gör kommentarer och ibland utläggningar till filmklippen.

Room 237 ger uttryck för ett antal tolkningsmöjligheter av The Shining och vad som egentligen kan dölja sig under filmens uppenbara handling, dvs. undertextuellt.  Ascher lyfter fram intressanta religiösa, etniska, apokalyptiska, konspiratoriska och till och med sexuella tolkningar av filmen.  Han gör ingen total uttydning av filmen, men det finns något i varje hypotes, även om en del verkar mera relevanta än andra. För min del tror jag, att den primära undertexten i filmen The Shining är problematiken med utrotandet av Amerikas urbefolkning och en generell civilisationskritik av vi aldrig lär oss av historien.

Room 237 visar flera avsnitt ur Kubrick-filmer med ypperliga skådespelare, bland annat Keir Duella, som spelar rymdkaptenen Dr Bowman i filmen 2001- A Space Odyssey från 1968. Den är kanske en av filmhistoriens mest sönderanalyserade film, vilket samtidigt ger den dess mystik och spännande perspektiv.  I Room 237 visar Ascher också avsnitt ur Kubricks sista film, Eyes Wide Shut från 1999 med det numera skilda paret Tom Cruise och Nicole Kidman.

Aschers utvärderingar av Kubricks filmer ger dokumentären Room 237 en särskild resonansbotten, eftersom filmerna ofta blivit ideala analysobjekt. Filmrecensenter har gett sina olika subjektiva tydningar, vilka kan ses som både smarta och rätta, men lika ofta som besvärande missförstånd av Kubricks filmer. Många cineaster har beskrivit Kubricks filmer, som filmiska, dvs. som bara film kan och bör vara.

Förlagan till The Shining var en roman av Stephen King, som själv tog avstånd från filmversionen, eftersom den bara löst följde hans bok. Kubrick gav tillbaka och kritiserade King, som sedan producerade en egen TV-serie, The Shining 1997.

Room 237 kan varmt rekommenderas. Den ger upptäckter av vad The Shining kan handla om, utöver det yttre dramat, och kan uppskattas av en bred publik och ge lust att plocka ned The Shining från DVD-hyllan, igen.

Filmen får fyra starka filmögon
2012-10-21
László Schüszler2

László-Schüszler