Recension: Night Comes On

Lovande långfilmsdebut med vackert och engagerande filmdrama
eye4
Regi: Jordana Sprio
Manus: Jordana Spiro, Angelica Nwandu
I rollerna: Dominique Fishback, Tatum Marily Hall, Nastashia Fuller m.fl.
Genre: Drama
Land: USA
Ålder: från 11 år
Speltid: 87 min.
Svensk biopremiär: 5 april 2019
Distributör: Filmcentrum

När 18-åriga Angel (Dominique Fishback) kommer ut från ungdomsvården har hon en sak i åtanke. Att hämnas den som mördade hennes mor. Hon följer sin inre röst, och hennes 10-åriga syster Abby (Tatum Marilyn Hall) följer med på resan – som kan få ödesdigra konsekvenser för dem båda.

Det här är ett finstämt drama med starkt skådespeleri, där familjens komplexitet och blodsband diskuteras med fina penseldrag. Där längtan finns efter en tid då allt var bra, men som aldrig kommer igen. Den saknaden genomsyrar filmen, men samtidigt finns ett hopp en bättre framtid. Framför allt berörs man av de nedtonade, men gripande rollkaraktärerna som ändå lever sig fram till publiken igenom duken, och vardagligheten.

Regissören Jordana Spiro kan pynta sin första långfilm med en guldstjärna. Det är hon värd och på Sundance Film Festival 2018 fick hon pris för Next Innovator Award och nominerades även till Audience Award.

Filmen innehåller en del drömska inslag som gifter sig fint i kontexten och det är vackert att tänka sig att bilarna som låter utanför, är vågor som slår mot stranden. På minussidan finns faktumet att jag varken får en aha-känsla eller lär mig något nytt, vilket lämnar mig med en viss tomhet.

Fyra filmögon av fem.
2019-04-05