Årets filmfestival i Stockholm uppmärksammar organiserad brottslighet och gängkriminalitet i flera sevärda filmer, bland annat nu aktuella ”Camorrans barn” från Italien. Andra festivalfilmer på samma tema speglar förhållanden i Iran, Mexiko, på Sicilien och Kanarieöarna.
Gängkriminalitet är ett gammalt nu växande samhällsproblem också i Sverige. I juni 2018 uppskattade Expressen att 19 kriminella nätverk kan kopplas till gängen i Stockholmsområdet. Gängkrig är heller inget nytt svenskt fenomen bland unga frustrerade män som i alla tider har känt sig odödliga. Den stora skillnaden mot förr är att dagens gäng bär skottsäkra västar och har en omfattande vapenarsenal att bekämpa varandra med.
Camorran är en maffialiknande organisation med sekelgamla rötter i Neapel med omnejd. Den påstås mer utbredd och våldsbenägen än den sicilianska maffian. Vid andra världskrigets slut blev Neapel centrum för den svarta marknaden. Olagliga verksamheter som cigarettsmuggling och prostitution fick Neapels ekonomi att blomstra.
Den Neapelfödde författaren och journalisten Roberto Saviano uppmärksammade Camorran redan 2007 i reportageboken ”Gomorra”. Han har nu tillsammans med Maruizio Braucci och filmens regissör Claudio Giovannesi skrivit manuset till ”Camorrans barn” som belönades med Silverbjörnen vid årets Berlinfestival. Filmen baseras på Savianos roman ”Blodsleken” från 2016.
I filmen möter vi Camorrans barnsoldater på blänkande skotrar i Neapels trånga gränder. I händerna har de AK 47:or och pistoler. ”Camorrans barn” ger en drabbande bild av den unga Napolitanska maffians värld av hårdföra mansideal, mycket avlägsen de två Neapelflickorna Elenas och Lilas uppväxt i Ferrantes bästsäljande böcker några årtionden tidigare.
I ”Camorrans barn” sköter unga män som 15-åriga Nicola, Tyson, Biscottino, Lollipop och O´Russ knarkförsäljningen på stadens torg. De har känt varandra sedan barnsben. Som rotlösa tonåringar, imponerade av vad ”snabba cash” kan erbjuda i form av kokain, klockor och Nike-skor, har grabbarna varit lätta för Camorran att rekrytera ur Neapels fattigdom.
Kompisgänget rånar, hotar, utpressar, misshandlar och mördar på Camorrans uppdrag. Ledarna för organisationen är de våldspotenta äldre män som organiserar knarkförsäljningen och även andra lukrativa inkomstkällor som trafficking och beskyddarverksamhet.
Vad är då hönan och vad är ägget i denna svarta filmhistoria? Svaret måste vara att hönan är det samhälle som abdikerat för korruption, våld och en svåråtkomlig maffiaorganisation. De guldkantade ägg som hönan värper är Camorrans barn som garanterar maffians fortlevnad.
Jag ger fyra av fem filmögon till det välgjorda och drabbande dramat ”Camorrans barn”
2019-11-04