Recension: Below Her Mouth

Vackert filmad erotisk kärlek mellan glamorösa kvinnor där sex har huvudrollen och dramat är statist
filmens-betyg-två-av-fem
Regi: April Mullen
Manus: Stephanie Fabrizi
I rollerna: Natalie Krill, Erika Linder, Sebastian Pigott, Mayko Nguyen, Tommie-Amber Pirie m.fl.
Genre: Drama
Speltid: 92 min.
Land: Kanada
Musik: Noia
Filmfoto: Maya Bankovic
Svensk biopremiär: 17 februari 2017
Distributör: Njutafilms

Dallas (Erika Linder) är trött på sin tillvaro. Hon sliter som takläggare på dagen och träffar älskarinnor på natten, samma sak varje dag. Tills hon träffar den självsäkra och framgångsrika moderedaktören Jasmine (Natalie Krill) på en tjejklubb. Dallas ligger på och när Jasmine ger med sig, så kastar de sig rakt in i en passionerad affär. Jasmine ser igenom Dallas grabbiga charm och Dallas ser Jasmines längtan efter att få vara sig själv. Det finns bara ett litet problem, Jasmines fästmans Rile (Sebastian Pigott).

”Below Her Mouth” är ett vågat och hett drama med ett helkvinnligt filmteam, från regissör till filmfotograf och skripta. Och i en av huvudrollerna stoltserar svenska skådespelaren och androgyna modellen Erika Linder som Dallas.

Filmen börjar med en sexakt mellan Dallas och en snygg älskarinna. Scenen är utdragen och det gäller alla sexscenerna, så man undrar om dessa egentligen är avsikten med filmen. Kvinnorna provar olika ställningar och olika sätt att tillfredsställa sig själva eller varandra. Dallas tar den manliga rollen. Hon är också den ”grabbiga” tjejen bland alla de vackra, glamorösa unga kvinnor, som hon omger sig med på tjejbarer eller väljer som sexpartners.

Man skymtar inga äldre lesbiska kvinnor eller vardagliga typer på de tjejklubbar Dallas besöker. Det gör, att filmen känns tillgjord och medvetet skapad så, att rollkaraktärerna tillhör ”vackra folket” med till synes outtömlig sexuell aptit. Filmen kan ses som en lyxpornografisk film med en jämn ström av sexuella, utmanande situationer. Den lilla handling som finns känns instoppad som utfyllnad mellan sexakterna och består av ett triangeldrama med en ung man som är förlovad med en av Dallas ursköna älskarinnor. Men han misslyckas med att vinna tillbaka sin trolovade. Dallas tar självklart hem sin trofé. Karlar är ju bara till besvär.

Filmen är vackert fotad av Maya Bankovic och musiken av Noia är smakfull och rätt för sina tillfällen. Sexakterna kan ses som erotisk, skön koreografi, men svarta, fastspända löskukar skymmer den idylliska beskrivningen.

Det är inte mycket att säga om vare sig manus eller skådespeleriet. Smågnabb och konstlade känsloutbrott övertygar inte. Den som vill se vackra kvinnor älska med varandra gör en högvinst. Den som vill se ett drama med en komplicerad, kanske mångbottnad intrig och med varierade rollkaraktärer ifråga om utseende och kulturell och social bakgrund och hur händelser utvecklar karaktärer eller omformar dem, motstånd, som förändrar deras syn på sig själva och människor och på livet, kammar noll. Det saknas sådana seriösa ambitioner, att då får man anta, att det inte var vare sig tanken eller viljan.

Två filmögon för det vackra filmfotot och för musiken.
2017-02-08