Asghar Farhadi är sedan länge en internationellt uppmärksammad regissör med bl. a. två Oscarstatyetter från Hollywood, en tysk guldbjörn och en svensk bronshäst i bokhyllan. Den iranske regissören har nått långt utöver hemlandets gränser med filmer som engagerar. Personligen är jag svag för regissörens lätta diskuterande sätt att närma sig svåra allmänmänskliga problem.
Asghar Farhadis internationella karriär tog fart efter framgångarna med ”Nadir och Simin en separation” (2011) om en iransk man som ställs inför valet mellan familjen som vill lämna Iran och fadern som kräver vård och tillsyn i hemlandet. Farhadis franskbaserade film ”Det förflutna” (2013) tar vid där ”Nadir och Simin” slutar, med en diskussion kring konsekvenserna av en skilsmässa, inte minst för barnen. ”A Salesman” (2016) väcker försåtliga frågor kring den självrättfärdigande hämnden och hedersbegreppets relevans i Iran och annorstädes.
Även i Asghar Farhadis nya psykologiska drama-thriller ”Alla vet” finns moralfrågorna med, om än nedtonade. Denna gång är problemen sammanlänkade med en kidnappning och en begärd lösesumma. Den moralfråga regissören, tillika manusförfattaren Farhadi diskuterar handlar om priset på vänskap, kärlek, och familjeband som de inblandade får betala dyrt för. Tillfrågad om filmen på Stockholms Filmfestival svarar regissören, som regissörer brukar göra, att ambitionen främst är att berätta en god historia.
Och en god, mångbottnad historia är ”Alla vet”, om än inte regissörens bästa. I händelsernas centrum står en stor och tidigare välbärgad familj på spanska landsbygden som samlats för ett stundande bröllop. Farhadi tar som vanligt tid på sig att presentera de inblandade. Huvudpersonen Laura har flugit in från Buenos Aires med sina två barn. Lauras familj och släkt väntar liksom Paco, Lauras förre älskare. Paco, som har arbetat åt familjen är nu framgångsrik vinodlare på mark som Lauras far spelat bort. Under bröllopsfesten kidnappas Lauras tonårsdotter. Lauras äkta man, som befinner sig på ruinens brant, anländer med första flyg.
Medan den skickliga skådespelartrion Penélope Cruz (Laura), Javier Bardem (Paco) och Ricardo Darín (Lauras man) försöker få fram lösesumman lättar dimridåerna sakta kring stora och små lögner och familjehemligheter. Klockan tickar och fristen ska snart löpa ut. Allt påminner om en Hitchcock-film, men i Asghar Farhadis tappning med bitter eftersmak.
Jag ger fyra filmögon av fem till ”Alla Vet” för en sevärd historia med moralisk twist om lögner och familjehemligheter.
2019-02-13