King’s Man

Grandios, spektakulär och underhållande actionfantasi

Regi: Matthew Vaughn

Manus: Matthew Vaughn, Karl Gajdusek, baserat på seriebok en ”The Secret Service” av Mark Miller

Medverkande: Ralph Fiennes, Gemma Arteton, Rhys Ifans, Harris Dickinson m.fl.

Genre: Action, äventyr, komedi

Längd: 130 min.

Svensk biopremiär: onsdag 5 januari 2022

Distributör: 20th century fox

Det är 1902 i Sydafrika och boerna för gerillakrigföring mot kolonialmakten Storbritannien. Ralph Fiennes (Orlando Oxford) är pacifist och sändebud för Röda Korset när ha anländer med fru Emily (Alexandra Maria Lara) och sonen Conrad (Harris Dickinson) i häst- och vangkaravan med förnödenheter till ett brittiskt fångläger för boerna. Där blir de beskjutna. Emily dör och Ralph får sitt vänstra ben sönderslitet.

Under ett besök i Bosnien-Hercegovina 1914 sitter Ralph med sonen Conrad i den bil som ärkehertig Franz Ferdinand åker med sin hustru Sophie, när Gavrilo Princip med revolver sköt ihjäl ärkehertigen och hans hustru. Händelsen blev uppstarten till första världskriget. Ralph försökte hålla sin son Conrad utanför kriget, men Conrad byter identitet med en annan militär och åker till fronten och Conrads öde blir Ralphs svåraste livskris. Ralph vill spåra den hemliga grupp med sin ledare, som manipulerar världshändelserna. Han skapar en spionorganisation, ett globalt nätverk av tjänare tillsammans med vännen Shola (Djimon Hounsou) och Ralphs förtrogna och underordnade Polly (Gemma Arterton), för att avslöja den mystiske galning på toppen av brant berg som samlar undersåtar för att styra världskriget efter sina illasinnade mål.

Sökandet leder Ralph och Conrad till det ryska hovet för att träffa och tillintetgöra munken och ärkefienden Grigori Rasputin (Rhys Ifans), som har tsarfamiljen i ett hårt grepp och hindrar tsaren att gå in i världskriget. I avskilt möte med Rasputin botar denne Ralphs ben, men Ralphs och Conrads avsikt är att mörda munken och det blir en serie fantastiska, magnifika välkoreograferade kraftmätningar, först mellan Rasputin och Ralph och sedan mellan Conrad och Ralph, men där Polly avgör kampen. Ryssland kom med i kriget, men viktigast var att få med USA annars riskerar Storbritannien att besegras av tyskarna. Spionen Mata Hari dyker upp hos presidenten och händelsen filmas och filmrullens öde avgör världskriget.

Ralph Fiennes, som Oscarsnominerades två gånger som bäste skådespelare i The English Patient, 1996, och Schindler´s List, 1993, går i toppform in i rollen som Orlando Oxford med stil och mod och gör ett gripande, känsligt porträtt av sin rollkaraktär som genomgår omskakande förändringsfaser. Hans prestationer i allt från hetsiga samtal, fäktningsscener, knivslagsmål till livsfarliga uppdrag på bergstopp säljer in spänningen mycket bra. Det är intressant, att Tom Hollander spelar såväl King George V som tsaren Nikolaj II och även tyske kejsaren Wilhelm II och gör det utmärkt.

Matthew Vaughn levererar medvetet ingen faktisk skildring av första världskriget, även om filmen återger verkliga viktiga och avgörande händelser och personligheter för krigets förlopp. Striderna i skyttegravarna är realistiska, starka och välgjorda beskrivningar av tragedierna, hjältemodet och de nervösa stämningarna där. Jublet utanför Buckingham Palace vid krigsslutet, festmiddagen i tsarens palats är lika imponerande återgivna som den exklusiva skräddarbutiken i London där Conrad och Ralph ekiperas, men vars i vars lokaler också brittiska underrättelseverksamheten Kingsmen startar upp.

Matthew Vaughn har med härlig humor och salta satirer i filmen som blir till välgörande avbrott i alla blodiga, grymma uppgörelser. Men de effektfulla actionscenerna är otroligt gediget gjorda, så brutala, gastkramande och eleganta. Här ligger Bondfilmernas tvekamper i lä, må jag säga. King’s Man är ett svindlande, fabulöst filmäventyr, som lämnar historiska fakta alltmer därhän och svävar ut i en fascinerande, fängslande actionfantasi som bitvis är en nervös nagelbitare i ett engagerande drama, även om det i mycket också är förutsägbart.

King’s Man berättar i snabba vinklar som flyttar sig mellan olika geografiska platser och i olika tidsskeden utan att tappa greppet om dramats skeenden. Det är snudd på mästerligt gjort av Matthew Vaughn. Hans fabulerande om historiska händelser och kända personer gör filmen underhållande, men kan också ses som ett något respektlöst karikerande av företeelser och kända personer i världshistoriens kanske mest fruktansvärda krigsdrama.
Fem filmögon av fem.
2021-12-20

Jan-Eje FerlingFörfattare