”Sierranevada” är på intet sätt den äventyrsfilm som titeln för tankarna till. Inte heller den ”gravallvarliga komedi” som distributören utlovar, även om komiska inslag onekligen finns. Mest påminner filmen om ett familjedrama av Lars Norén. Den rumänske regissören Cristi Puiu (”Herr Lazarescus död”, 2005) ville hitta en titel som kan fungera på alla språk. Det blev ”Sierranevada”. Istället för storslagen dramatik i Nevadaöknen får biopubliken uppleva ett spännande stycke rumänsk verklighet på vita duken.
Christi Puiu tillhör den på senare år så framgångsrika rumänska filmvågens regissörer. Regissörer som alla är barn av Ceausescu. I modesta verklighetsskildringar förmedlar deras filmer sanningar om Ceausescu tid och om dagens rumänska samhälle. Christi Puius ”Sierranevada” ska även den ses som en allegorisk berättelse över dagens Rumänien.
En familj har samlats till en minnesstund för familjens döde patriark. Patriarkens kostym sys in för att återanvändas vid den gemensamma familjemåltiden efter minnesstunden. Konspirationsteorierna frodas i väntan på att prästen ska anlända för att välsigna patriarkens minne. Patriarkens hustru styr och ställer med allt och alla medan familjemedlemmarna ältar sina svek och oförrätter. Hetsiga meningsutbyten om kommunismens, kyrkans och konsumtionens betydelse för landets väl och ve avlöser varandra.
Kameran följer den stillsamme läkaren Lary (Mimi Branescu) som tar oss in och ut ur rummen i den trånga lägenheten. Där pågår diskussionerna som tillfälligt lugnar ned sig när ett barn vaknar och skriker, otrohet avslöjas, någon spyr i toaletten, en misshandlad hustru gråter eller mat och vin dukas fram.
Christi Puiu gör det inte lätt för sin publik. Hans tre timmar långa film kan kanske tyckas betydligt enklare än den i själva verket är. Mycket lämnas till betraktaren att reda ut, till exempel hur släkt- och vänskapsband hänger samman, vilka som är barn, barn-barn och ingifta i familjen. Dialogscenerna är många och långa och filmklippen sparsamt förekommande. Enskilda scener framstår ibland som betydelselösa men bildar sammanfogat en tydlig helhet. Det är krävande, spännande och utmanande.
”Sierranevada” tävlade tillsammans med Christian Mungius ”Prövningen” om Guldpalmen i Cannes 2016. Filmerna, båda aktuella på biorepertoaren, kompletterar varandra. Ur olika perspektiv serveras beska sanningar om Rumänien och människornas villkor i ett land som ännu inte skakat av sig Ceausescus kostym från 1989.
Det blir fyra filmögon av fem för ”Sierra Nevada”.
2017-03-25