Cirkushistorien är full av barnsliga, snubblande, snälla och högt begåvade clowner. Clownen Grock spelade 17 instrument, Charlie Rivel fick Nordstjärneordern för sin clowngärning och Clownen Manne har älskats av generationer barn i Sverige. När nu maskerade clowner hotar och skrämmer finns anledning att påminna om att Batmanfilmernas onda filmclowner (Jack Nicholson och Heath Ledger) tillhör undantagen. Charlie Chaplin, Stan Laurel, Buster Keaton och Groucho Marx var alla godhjärtade filmclowner som roat sin publik med slapsticks eller jagats, utnyttjats och väckt publikens medlidande. En sådan clown är också den svarte Chocolat i filmen ”Monsieur Chocolat”.
Hans tragiska öde för hundra år sedan har nyligen uppmärksammats i Frankrike. Fransk filmindustri storsatsar därför på en film om Chocolats liv med Roschdy Zen (”Omar dödade mig”) som regissör. Omar Sy från succéfilmen ”En oväntad vänskap” spelar Chocolat och Charlie Chaplins barnbarn James Thierrée översittarpartnern Footit. Historikern Gérard Noiriel, som skrivit boken om Chocolat, är en del av manusteamet.
Chocolat, eller Raphael Padilla, föddes som slav på Cuba. Han kom redan som 14-åring till Europa. Tillsammans med George Footit blev Chocolat den svarta halvan i artistduon Footit och Chocolat. Paret var de klarast lysande stjärnorna på Paris cirkushimmel vid förra sekelskiftet. Clownduon upplöstes 1910.
Några av Footits och Chocolats cirkusnummer har dokumenterats av bröderna Lumière och visas i filmen. De byggde på tidens omhuldade tanke om den vite mannens rätt att dominera över den svarte mannen. Footits och Chocolats stereotypa ”herre-slav” nummer gjorde stor succe´ i en tid när cirkuspubliken varken ifrågasatte den vite mannens överhöghet eller ville oroas av svart opposition i Frankrikes afrikanska kolonier. Chocolat dog alkoholiserad, utfattig och glömd 49 år gammal. Han som under sin glans dagar avbildats av Toulouse-Lautrec, hyllats av Colette och utgjort förlaga till slaven Lucky i Beckets ”I väntan på Godot” begravdes i en fattigmans grav i Bordeaux.
Hans tragiska öde påminner om Saartjes i filmen ”Black Venus”(2012). Hennes nummer som otämjd svart kvinna i bur från det mörka Afrika skrämde och tjusade Paris fina salonger under 1800-talets första hälft. Saartje dog även hon alkoholiserad och utfattig, bara 27 år gammal.
”Monsieur Chocolat” skulle ha blivit en traditionell ”biopic” om en svart clowns öde, hade det inte varit för Omar Sys berörande rolltolkning. Trovärdigt skildrad är också filmens cirkusmiljöer och den vardagsrasism som mötte Chocolat i dåtidens Frankrike. Den orsakar både hans uppgång och fall.
Det blir tre starka filmögon av fem för ”Monsieur Chocolat”
2016-10-23