Recension: I morgon hela världen

Politiskt drama som speglar ungdomars konflikter, idealism och personliga utveckling
eye4
Originaltitel: Und morgen die ganze Welt
Regi: Julia von Heinz
Medverkande: Andreas Lust, Luisa-Céline Gaffron, Mala Emde, Nadine Sauter, Noah Saavedra, Tonio Schneider m.fl.
Land: Tyskland
Språk: Tyska
Textad på svenska
Längd: 111 min.
Åldersgräns: från 11 år
Svensk biopremiär: 13 augusti 2021
Produktionsår: 2020
Genre: Drama
Distributör: Folkets Bio

Filmen handlar om Luisa (Mala Emde) en 20-årig juriststudent som går med i en Antifa-grupp, ett antifascistiskt kollektiv P31, som vill motarbeta den framväxande extremhögerpolitiken i Tyskland. Luisa är från ett aristokratiskt borgerligt överklasshem, där fadern är baron. Familjelivet odlar sina adliga traditioner och vanor. Här finns redan motsättningen hos Luisa om familjelojalitet, politisk ideologi, sexuell identitet och sin roll som medmänniska och livsstil.

Gruppen P31 har delade åsikter om vilka medel man ska bekämpa nynazisterna, med fredliga medel som banner, slagord, och kanske tårtor eller plakatfärger i ansikten för att störa nyfascisternas möten. Andra vill välja våld, överfall, för att attackera motståndarnas egendomar som bilar och använda tillhygge som vapen och i värsta fall metallrör. Diskussionen och konflikten i P81 om vilka metoder, störa eller förstöra, p31 ska använda är centrala i filmen och leder till olika fraktioner. I filmen citeras den tyska konstitutionen: “Alla tyskar ska ha rätt att motstå alla personer som vill avskaffa denna konstitutionella ordning, om ingen annan åtgärd finns tillgänglig.”

Julia Von Heinz dramatiska, nerviga drama följer huvudpersonen Luisa (Mala Emde), som speglar den komplicerade dynamiken bland de unga människorna, idealisterna mot våldsverkarna. Handkameran dominerar och ge bild åt den energin av passioner, hat, rädslor och sexuell lusta hos denna stora grupp unga människor. Den visuella oroliga vitaliteten gör att filmbilderna blir hoppiga och närgångna och man tycker sig befinna sig mitt i dramat, som bitvis ger en dokumentär känsla. Bildkompositionerna speglar också Luisas inre konflikter mellan sin borgerliga, välmående konservatism och solidariteten med fattiga, utsatta, den politiska konflikten mellan konservatism och vänsterradikalism.

Samverkan i P31 störs av sexuella spänningar. Luisa attraheras av den karismatiske ledaren Alfa (Noah Saavedra), som också är lierad med den mera militanta Lenor (Tonio Schneider). Detta leder till, att det växer fram en splittring mellan Luisas bästa kompis Batte (Luisa-Céline Gaffron), som introducerade Luisa för gruppen. Ett triangeldrama med svartsjuka mellan Luisa, Alfa, Bette och i viss mån Lenor komplicerar ytterligare det egentliga politiska syftet med P31. De erotiska undertonerna och handlingarna till delvis fri sex både ger och tar energin hos de olika aktörerna. Det finns tolerans mot olika droger i gruppen och sinnenas berusning underlättar inte samverkan.

I morgon hela världen är en politisk thriller, som inte väjer för att tolka unga människors hetsiga känslor i sitt sökande efter social, politisk identitet och även som människa och medborgare i samhället. De olika emotionerna ger spänst åt dramat och gör det både komplicerat, spännande och underhållande. Så den tyska regissören Julia von Heinz drama övertygar om dramats kärna, konflikterna hos Luisa, hennes politiska val och engagemang i gruppen och personliga utveckling.
Fyra filmögon av fem.
2021-08-13