Recension: Elle

eye eye eye

elle

Juliette Binoche som Anne iElle.
Regi: Malgoska Szumovska
Land: Frankrike, Polen, Tyskland
Längd: 96 min.
Filmkategori: Drama
Premiär: 16 mars 2012
Distribution: Folkets Bio
Från ålder: 15 år

Omaskerat om lust och last.
Anne (Juliette Binoche) är journalist och gift tvåbarnsmor. Hon lever borgerligt i ett traditionellt äktenskap, som stelnat i sin form. Anne intervjuar unga kvinnor, som prostituerar sig för att finansiera sina studier och dras alltmer in i deras lössläppta liv och testar sina egna gränser.

Filmen är välgjord och välspelad. Filmmakaren ger oss en oförställd skildring av eskortflickors möte med sina kunder och hur Anne påverkas av deras frigjordhet. Fri kärlek ställs mot konvenansen och båda har sina risker och brister. Ingen kan eller vill sätta rätta normer och skumrasket blir andningshållet för det instängda och präktiga familjelivet.

Juliette Binoche är alltid rätt i sina rolltolkningar. Här låter hon sin karaktär leva ut sina fantasier, men gestaltar lika väl Annes nyfikenhet och trevande försök att lossa sina känslomässiga spärrar. Ändå känns filmen spekulativ. De långa och närgångna sexscenerna tar över och blir pornografiska upplevelser. Kvinnans frigörelse är ju så mycket mera. Belle De Jour (Dagfjärilen) från 1967 med Catherine Deneuve är på samma tema och delvis bättre, eftersom dramat är viktigare än de sexuella akterna.

Det blir tre starka filmögon för Juliette Binoche lysande skådespeleri, för bra regi och manus och för fint filmfoto av Michal Englert.

120312
Jan-Eje Ferling