Recension: Raya och den sista draken

Medverkande:
Originalspråk: Engelska
Speltid: 114 min.
Ålder: Från 7 år
Svensk biopremiär: 5 mars 2021
Distributör: Walt Disney Animation Studios

Raya och den sista draken är det senaste tillskottet från Walt Disney Animation Studios. Regissörerna Carlos Lopez Estrada och Don Hall tar oss på en spännande resa genom den fiktiva världen Kumandra. Huvudkaraktären Raya (röst spelad av Kelly Marie Tran) och hennes fars stam vaktar en viktig juvel innehållandes den siste draken sisus själ (rösten spelad av Awkwafina).

När ett krig utbryter mellan dem olika stammarna och ondskan väcks till liv, sveper den förbi och förvandlar människor till sten samt tar sönder juvelen. När riket förstörs och de olika delarna blir stulna är det Rayas uppgift att hitta dem och återförena folket i Kumandra.

Filmens öppning börjar bra. Vi blir snabbt introducerade till filmens hjälte Raya samt hennes söta kompanjon Tuk Tuk (röst av Alan Tudyk) där hennes far och ledare för riket Hjärta lär upp henne till att bli en duktig krigare.

Men en kort stund in i filmen börjar jag känna igen berättelsen och funderar först på en annan Disneyfilm med titeln Moana från 2016. Men jag inser snart att igenkännandet går tillbaka ännu längre i tiden, nämligen till året 1998, då jag var barn, och Disney släppte första animerade versionen av klassikern Mulan som blev en stor favorit hos många. Jag kan inte hjälpa att dra paralleller mellan filmerna, som båda handlar om en asiatisk krigarhjältinna som måste rädda sitt rike med hjälp av en drake vid sin sida. 2020 gjorde Disney en film med titeln Mulan och med skådespelare.

Jag njuter ändå av filmens fantastiska atmosfär och den lättsamma underhållningen. Man blir på gott humör vilket behövs, inte minst i dessa tider vi befinner oss i. Även om jag hade önskat att Disney skulle släppt en saga med mer originellt innehåll så var filmen väldigt underhållande. Därför tycker jag att den är helt klart sevärd. Den kommer inte bara att uppskattas av den yngre publiken utan är en filmupplevelse för hela familjen, även om åldersgränsen är satt till 7 år.

Utöver bioversionen finns Raya och den sista draken tillgänglig att hyra på Disney plus Premiere Access.

Jag tycker att den förtjänar 3 filmögon.
2021-03-07