The Audition

Ett tonsäkert, välspelat drama om inträdesprov till Berlins musikkonservatorium

Regi: Ina Weisse

Manus: Daphine Charizani

Genre: Drama

Foto: Judith Kaufmann

Klippning: Hansjörg Kaufmann

Medverkande: Nina Hoss, Simon Abkarian, Ilja Monti, Serafin Mishiev, Jens Albinus m.fl.

Längd: 90 minuter

Land och år: Tyskland, Frankrike 2019

Distribution: Edge Entertainment

Svensk premiär: Stockholms Filmfestival 2019,

Svensk biopremiär 11 september 2020

”The Audition” är något av ett triangeldrama som har mycket att förmedla, inte minst till föräldrar och musikpedagoger. Dessutom är filmen ett intressant psykologiskt porträtt av en modern kvinna med svåra roller att spela.

Den som tror att ”The Audition” rymmer fulländade tolkningar av Bach på fiol gör klokt i att avstå från filmen. Även om handlingen utspelas mot bakgrund av ett inträdesprov för violinister vid anrika musikkonservatoriet i Berlin är det främst scener med omtag och tragglande av takt, stråkföring och intonation för sonatiner och partitor vi får del av. Scener som förmedlar respekt för all övning som ligger bakom inträdesprovet som ska öppna dörren för musikkarriären.

Berättelsens huvudpersoner är den medelålders musikläraren Anna (Nina Hoss), hennes unga målmedvetne elev Alexander (Ilja Monti) som vill pröva in till konservatoriet och den yngre sonen Johan (Serafin Mishiev) som spelar fiol och ishockey men främst drömmer om en hund.

Anna har ett tungt bagage att släpa på. Livet blev inte som hon ville. Ambitionerna som musiker är lågt ställda. En sjukdom satte stopp för karriären. Självförtroendet blev kväst av en sträng far. Förutom lärare och förälder är hon nu maka till den tystlåtne fiolbyggaren (Simon Abkarian) och älskarinna till kollegan (Jens Albinus) som försöker ge henne den bekräftelse hon saknar. Dessutom är Anna dotter till en krävande, åldrande far.

Annas ambitioner för Alexander och Johan är stora. Men förmågan att leda de två, som hon vill så väl, är nu i gungning. Hemma är kontakten med sonen inte den bästa och äktenskapet krisar. Anna flyttar hela sitt engagemang till Alexanders kommande audition. Fiolövningarna genomförs med militärisk perfektionism och stränghet. Inget får gå fel. När allt ändå blir Anna övermäktigt sätts starka krafter i rörelse hos Johan och Alexander.

Historien om en stolt kvinnas väg mot sammanbrott med svåra konsekvenser har berättats förr. Till exempel finns uppenbara likheter mellan fiollärarinnan Anna och nobelpristagaren Elfride Jelineks roman ”Pianolärarinnen” från 1983 som filmades som ”Pianisten” 2001 av Michael Haneke med Isabelle Huppert i huvudrollen.

Tysklands stora karaktärsskådespelerska Nina Hoss ”Barbara” (2012) och ”Phoenix” (2014) gör ett vackert porträtt av den stolta och outgrundliga Anna. I praktiken bär Nina Hoss insats upp hela filmen. Hon utsågs till bästa kvinnliga skådespelare vid filmfestivalerna i San Sebastian och Stockholm för rollprestationen. Stockholms Filmfestivals motivering som också jag instämmer i lyder: ”En skådespelare som behärskar sitt uttryck in i minsta detalj. Med nerv och närvaro porträtterar hon en karaktär som högst ovanligt tappar kontrollen i en värld fylld av krav. Hon lyser i varje scen och håller oss på helspänn hela vägen”. 

Jag ger fyra filmögon av fem till ”The Audition” för ett tonsäkert, välspelat drama.
2020-09-07

Eva Sarman