The Rental

Måttligt spännande i välbekant tema, aningslösa par i lyxigt skräckhus

Regi: Dave Franco

Manus: Dave Franco, Joe Swanberg

Skådespelare: Dan Stevens, Alison Brie, Sheila Vand, Jeremy Allen White m.fl.

Genre: Skräck, Thriller

Speltid: 89 min.

Land: USA

Svensk biopremiär: 24 juli 2020

Distributör: SF Studios


Två bröder och deras flickvänner hyr ett drömhus högt beläget vid havet, men börjar snart misstänka att hyresvärden Taylor (Tony Huss) spionerar på dem. Efter festande och en misslyckad utflykt med Josh och Michelle förvandlats deras weekend till en mardrömsvistelse. Vännernas dolda hemligheter bubblar upp till ytan och snart ser de på varandra med helt nya ögon. Husets ensliga belägenhet och parens utsatthet bäddar för en stalkers kusliga närvaro.

Michelle (Alison Brie) född 1982 och hyllats för sina roller i bl.a. Tv-serierna GLOW från 2017 och Community från 2009. Dan Stevens (Charlie) född 1982, har bl.a. medverkat i Downton Abbey som han också fick pris för. Jeremy Allen White (Josh) och Sheila Vand (Mina) född 1985 är det andra paret i denna obehagliga thriller av regissör, aktör och manusförfattare Dave Franco född 1985. Han har tidigare framgångsrikt gjort ”Bad Neighbors” från 2017 , ”If Beale Street Could Talk” från 2018, ”The Disaster Artist” från 2017 och även Tv-series som Scrubs 2009-10,  Privileged 2008-09.

Filmen har en trög start. Efter 50 minuter hade paret inte drabbats av något oväntat, utan leker, festar och smågnabbas. Men så smyger sig oron på. Det börjar med att Joshs hund Reggie (Chunk) försvinner och kommer inte tillrätta. Paren börjar misstänka varandra och något okänt vill så split och konflikter mellan dem.

Man har sett ett antal liknande filmer tidigare om kärlekspar eller familjer som flyttat in i ett skräckhus. Så det kan bara gå åt ett håll, det vet vi. Tragedi och en hel del blod. Vi vet också, att flyktvägar stängs och att havets dimmor kommer att omsluta dem i fasansfullt nattmörker, där allt kan hända och gör det också. Till slut väntar man bara på vem som blir nästa offer och hur, och blir knappast överraskad när det händer. Även om det är ohyggligt grymt så är The Rental som en skräckfilm ska vara och som löper linan ut.

Kinematografen Christian Sprenger gör det han ska och skapar skräckstämning med sina ödesmättade bilder i natt och dimma eller interiörer från en modern lyxvilla som plötsligt blir ett mardrömshus. Musiken av Danny Bensi och Saunder Jurriaans bygger upp klimax med dovt mullrande som vi vet kommer att följas av en skräll i hemskheter. Välbekanta grepp, men som funkar ändå.

Dave Franco håller oss dock i spänning om hur upplösningen blir. Ska ondskan får sitt rättmätiga straff eller kan den ta hem spelet? Vi får se en fortsättning på handlingen i filminslag från videoupptagningar, där andra figurer riskerar att bli utsatta för något dom inte förväntat sig och att ondskan kanske fortsätter sitt djävulskap mot troskyldiga personer.

Kanske öppnar slutscenerna för en The Rental II och III, det vet man inte. Som sagt, vi har sett temat förut, men småroas ändå av genren, dock mera hur det görs än hur det går.

Två filmögon av fem för The Rental.
2020-07-21

Jan-Eje FerlingFörfattare