Recension: Mordet på Orientexpressen

Vacker tågresa utan nerv
eye3
Originaltitel: Murder on the Orient Express
Regi: Kenneth Branagh
Manus: Michael Green (baserat på Agatha Christie’s bok)
Skådespelare: Kenneth Branagh, Penelope Cruz, Willem Dafoe, Judi Dench, Josh Gad, Leslie Odon Jr, Johnny Depp, Michelle Pfeiffer m. fl.
Genre: Drama, kriminalfilm, mystik
Producent: Ridley Scott
Spellängd: 114 min.
Land: USA
Språk: engelska
Ålder: från 11 år
Svensk biopremiär: 24 november 2017
Distributör: 20th Century Fox

Från den storsäljande succéboken (1934) skriven av mordgåtornas drottning Agatha Christie, kommer nu ännu en remake av Mordet på Orientexpressen, där alla ombord är misstänkta.

Det börjar som en lugn tågresa, där mängder av champagne och flärdfulla, eleganta människor färdas genom Europa. Men det utvecklas snabbt till ett av de mest spännande mysterier som någonsin skrivits. En av tågets passagerare kommer här göra sin allra sista resa, och alla övriga medresenärer är misstänkta. Tiden är knapp och en man, Hercule Poirot (Kenneth Branagh) måste lösa pusslet innan mördaren slår till igen.

Kenneth Branagh regisserar och spelar själv med i denna stjärnbeströdda ensemble där vi också ser bland andra Penelope Cruz, Johnny Depp, Daisy Ridley och Michelle Pfeiffer.

Den klassiska bästsäljaren, boken ”Murder on the Orient Express” har fått liv på film flera gånger tidigare. I en brittisk version från 1974 i regi av Sidney Lumet fick vår egen Ingrid Bergman ta emot sin tredje Oscar 1975 som bästa kvinnliga biroll, Greta, en svensk missionär. För övrigt nominerades filmen till fem andra Oscars.

Det lär nog tyvärr inte bli något regn av Oscarstatyetter över den här är 2017s version av filmen. Nya Mordet på Orientexpressen saknar nerv, spänning och mystik. Den berör mig inte som en spännande kriminalklassiker förväntas göra. Kanske vore det bättre om regissören bara var regissör och inte valt att även spela huvudrollen, Hercule Poirot.

Jag hade höga förväntningar, men de föll dessvärre ganska platt. Mediokra skådespelarinsatser överlag, trots flera stora namn. Det bästa med och min stora behållning är filmfotot av Haris Zambarloukos, cypriot född 1970, som även filmat den oförglömligt vackra (och roliga) ”Mamma Mia ” från 2008. I Mordet på Orientexpressen ser vi bland annat vackra vyer från Istanbul och tågresan över berg och dal i såväl solsken som månsken.

Men filmen som helhet är inget man biter av sig naglarna för. Spänningen lämnades av någon anledning kvar på stationen.

Tack vare filmfotot får Mordet på Orientexpressen tre filmögon av fem.
2017-11-20