Recension: Mapplethorpe: Look at the Pictures

En dokumentär om en självförbrännande, narcissistisk konstnär som gjorde konst av sitt liv
eye4
Regi: Fenton Bailey och Randy Barbato
Medverkande: Debbie Harry, Franz Lebowitz, Robert Mapplethorpe, Brooke Shields
Genre: Dokumentär
Filmfoto: Mario Panagiotopoulos, Huy Troung
Klippning: Langdon Page
Längd: 108 minuter
Land och år: USA, 2016
Distribution: NonStop Entertainment
Svensk biopremiär: 22 juli 2016

Patti Smith beskriver i självbiografin ”Just Kids” Robert Mapplethorpe i 20 årsålder som en blyg pojke som hade svårt att uttrycka sig verbalt. Redan då ville han nå fram med sin konst. Samme Robert Mapplethorpe kom senare att bli en av 1900-talets mest provokativa och kontroversiella fotografer.

Om honom har regissörerna Fenton Bailey och Randy Barbato gjort en spännande dokumentär ”Mapplethorpe: Look at the Pictures”, baserad på uppgifter från familj, vänner, modeller, partners, konstkännare och konstnären själv. Det har blivit ett porträtt av en narcissistisk, självförbrännande man som offrar allt för konsten och berömmelsen.

Dokumentären placerar in Mapplethorpes svart-vita fotografier i sitt nutidshistoriska sammanhang och visar ett stort antal av hans foton, bland annat de omtalade X, Y och Z mapparna med stillbilder av sadomasochism, blommor och svarta män.
Robert Mapplethorpe föddes 1946 som en av sex syskon i en katolsk familj på Long Island. Fadern var hobbyfotograf. En syster beskriver Mappelthorpe som en särling och busunge. En katolsk präst minns att Mapplethorpe ritade teckningar påverkad av Pablo Picasso. Den katolska miljön var trygg att leva i och trygg att lämna, säger Mapplethorpe i filmen. Vid 16 års ålder påbörjade han sina konststudier i New York, angelägen om att göra upp med sitt katolska förflutna. För detta kom han att använda sig av fotografiet. Med en enkel lätthanterlig polaroidkamera krävdes mycket lite för att uppnå den oslipade effekt han sökte. Senare kom Mapplethorpe att nyttja mer avancerad fototeknik för sina eleganta svart-vita foton av kroppar, kroppsdelar, blommor och porträtt.
En av Robert Mapplethorpes bröder såg honom som perfektionisten och den hårt arbetande konstnären som gjorde det som krävdes för att bli berömd. Det innebar bland annat ”att ta porrfotografering på allvar”, ”att utnyttja och utnyttjas”, ”att inte betrakta sex som smutsigt”, ”att se djävulen i oss alla”, ”att ha satan som lekkamrat” och ”att söka Gud i en svart man”. Vännerna skulle helst vara ”rika, berömda eller ha sex med honom” (sagt av modeller, vänner och partners om Mapplethorpe och hans konst)

Mapplethorpe fick aids 1986. Priset på hans bilder sköt samtidigt i höjden. Alla ville ha sitt porträtt taget av den dödsmärkte konstnären. Mapplethorpe var besatt av att tjäna lika mycket pengar på sin konst som Andy Warhol. Pengarna avsattes i en stiftelse med uppgift att främja fotokonsten och aidsforskningen.
Ett sent självporträtt visar den avmagrade, döende Robert Mapplethorpe vid 42 års ålder, mannen som gjorde konst av sitt liv. Samme man som någon gång sagt ”att vara konstnär är att lära känna sig själv”

Det blir fyra filmögon för ”Mapplethorpe: Look at the Pictures” för en psykologiskt spännande dokumentär om en särling inom fotokonsten.
2016-07-17