Recension: Escape Plan

eye eye eye

escapeplan
Sylvester Stallone och Arnold Schwarzenegger i Escape Plan.

Regi: Mikael Håfström
Manus: Miles Chapman, Jason Keller
Genre: Action, thriller
Skådespelare: Sylvester Stallone, Arnold Schwarzenegger, 50 cent, Jim Caviezel m.fl.
Längd: 116 min
Åldersgräns: Från 15 år
Land: USA
Svensk biopremiär: 6 december 2013
Distributör: Nordisk Film
Länk till IMDb

Traditionell och underhållande spänning.
Ray Breslin (Sylvester Stallone) jobbar med att bryta sig ut ur fängelseanstalter för att visa på deras brister. En dag får han i uppdrag att ta sig ut ur ett helt och hållet rymningssäkert fängelse, designat efter hans egen bok i ämnet. Men väl där inser han, att något har gått fel. Ingen i fängelsepersonalen vet vem Breslin är och han har ingen kontakt med någon på utsidan. Det enda sättet för honom att komma ut är att samarbeta med Rottmayer (Arnold Schwarzenegger) som är en av de andra fångarna.

“Escape Plan” är en ganska typisk film inom sin genre som t.ex. “Flykten från Alcatraz” (1979), men anpassar sig efter nutidens förutsättningar. I takt med att spänningen ökar gör manusluckorna det också, men utan att det stör. En del mera osannolika händelseförlopp får sin förklaring efter ett tag, men i övrigt finns inget anspråk på vattentät realism och trovärdighet.

Både Stallone och Schwarzenegger ger intryck av att ha haft mycket roligt under inspelningen av filmen. Båda börjar ju bli till åren och man kan ana, att de gärna vill visa att de fortfarande duger på vita duken. Stallone fungerar mycket väl i rollen som sympatisk utbrytarkung, trots sin stelhet och sitt karaktäristiska sluddrande. Schwarzeneggers undermåliga skådespelarinsatser brukar ge en viss charm i actionbetonade filmer. Här blir de bara en påminnelse om varför han sällan blir minnesvärd i filmer, där han inte axlar rollen som en “cybernetic organism”.

Filmens brister påverkar som sagt inte upplevelsen i stort. Mikael Håfström har gjort ett mycket bra jobb med regin. Det enda som är svårt är när han faller för frestelsen för desorienterande actionsekvenser med populära stilgrepp som skakig, inzoomad kamera och snabb klippning.

Filmen når ändå upp till tre filmögon.
2013-12-05
MartinRicksand

Martin Rickstad