Recension: The Square

Filmkamera: Fredrik Wenzel
Längd: 142 min.
Språk: svenska, danska, engelska.
Svensk biopremiär: 25 augusti 2017
Produktionsbolag: Plattform Produktion
Distributionsbolag: TriArt Film

På ett modernt konstmuseum i Stockholm arbetar Christian (Claes Bang) som en framgångsrik ledare i centrum av konstvärlden. Han tar sitt arbete på största allvar. Några dagar innan den prestigefulla utställningen ”The Square” ska öppna blir han bestulen på öppen gata, något han inte kan skaka av sig ej heller låta passera. Han påbörjar en jakt på förövaren som försätter honom i svåra situationer och får honom att ifrågasätta sin egen moraliska kompass. Samtidigt måste Christian hantera den PR-byrå som museet anlitat för att marknadsföra den kommande utställningen. Något som visar sig ta en oväntad riktning och som försätter såväl den konstnärlige ledaren och även muséet i kris.

Ruben Östlund har en förmåga att inte bara skrapa sina skådespelare på ytan, utan att nå in i deras inre kärna och får ut det bästa ur var och en. Christian (Claes Bang) känd från “Bron” är en ny favorit för mig. Han är som klippt och skuren för denna huvudroll. En annan jag vill nämna och se mera av är den ilskne unge pojke som blir oskyldigt beskylld för stöld, Elijandro Edouard. Den killen har energi som ett kärnkraftverk och honom kommer vi få se mycket av på filmduken framöver.

Jag var som så många andra oerhört imponerad av och förtjust i Ruben Östlunds förra film, ”Turist” (2014) Nu har han gjort det igen, en gränslös film som jag anar kan bli en riktig klassiker. Östlund har en underbar mörk, skruvad humor och leker ganska ordentligt med aktuella känsliga frågor gällande dagens samhälle och samtidsfrågor; hur självupptagna vi är med sociala medier och ständigt uppkopplade och upptagna med våra mobiltelefoner med PR-folk och medier. Även tiggarna på gatan, som vi alla ser men ändå inte ser.

Filmen ”The Square” är galet jobbig, upprörande på många plan, men det blandas upp med många härliga skrattsalvor. Den väcker mycket tankar och många känslor. Hur är vi människor funtade egentligen? Hur är jag? Varför? Vad är det för samhälle vi skapat?

Filmen är inspirerad av Ruben Östlunds och Kalle Bomans installation “Rutan” på Flanaden i Värnamo som funnits där i två år. Rutan är en plats, där folk litar på varandra.

Filmen vann mycket välförtjänt Guldpalmen på Cannes Film Festival Awards i maj 2017. Det var första gången på 25 år som priset gick till en svensk film. Senast var 1992, då till Bille August fick priset för “Den goda viljan”.

Jag ger The Square fyra starka filmögon av fem.
2017-08-14