Recension: The French Dispatch

Imponerande filmverk av Wes Anderson med briljanta aktörer och skickligt team bakom filmkameran
eye4
Regi: Wes Anderson
Manus: Ws Anderson efter berättelser av Jason Schwartzman, Roman Coppola, Hugo Guiness
Skådespelare: Benicio del Toro, Adrien Brody, Tilda Swinton, Léa Seydoux, Frances McDormand, Timothée Chalamet m.fl.
Genre: Komedi, drama, romantik
Speltid: 108 min.
Ålder: från 11 år
Svensk biopremiär: 22 oktober 2021
Distributör: Walt Disney Motion Pictures

The French Dispatch är en amerikansk komedi från 2021 skriven, regisserad och producerad av Wes Anderson. Tidningen är den franska utländska upplagan av en fiktiv Kansas-tidning och man skapar nu tidningens sista nummer. Dess redaktör Arthur Horowitz Jr. (Bill Murray) är baserad i Ennui-Sur-Blasé, Frankrike, staden där 8,25 döda kroppar dras upp varje vecka från floden Blasé. Horowitz är generös med utgifter och varje anställd har rymligt kontor på det franska avdelningsredaktionen.

Handlingen är uppbyggd som ett sista nummer av The French Dispatch, som i sin tur är uppdelad i fyra olika berättelser. Den första är en reseskildring av en cyklande reporter Herbsaint Sazerac (Owen Wilson) som berättar om de mest utsatta delarna av själva staden Ennui-Sur-Blasé. Den andra berättelsen och kanske den intressantaste, handlar om den dömde konstnären och mördaren Moses Rosenthaler (Benicio Del Toro) som blir världsberömd under sin fängelsetid för sin konst. Hans fångvaktare Simone (Léa Seydoux) står modell och Moses blir också förälskad i henne men hans frieri avvisas. Han gör en freskomålning i olika delar, som handlar om Simone och som drar konstvärldens uppmärksamhet.

En tredje berättelse är om kärlek och död på barrikaderna under studentupproren med dess ledare Zeffirelli B (Timothée Chalamet) som delar säng med undersökande journalisten Lucinda Krementz (Frances McDormand) , som skriver krönikan till tidningen. Den fjärde är om matskribenten Jeffrey Wright (Roebuck Wright) som ska intervjua en känd poliskock och dras in ett kidnappningsdrama av sonen till poliskommissarien (Matthieu Amalric). Slutnoten är hur redaktören Arthur Horowitz avlider i hjärtinfarkt innan tidningens sista nummer hinner ges ut och personalen ska skriva hans dödsannons.

The French Dispatch hade sin världspremiär på filmfestivalen i Cannes 2021 och regissören Wes Anderson nominerades till Guldpalmen. Regissören Wes Anderson föddes i Houston, Texas, och har haft stora framgångar med bland andra filmerna som Rushmore, 1998, Life Aquatic, 2004, Den fantastiska räven, 2009. The French Dispatch är en kavalkad av scener och olika berättelser, rikt iscensatta och som skildras i ett rasande tempo. Filmen har välkända aktörer i rollerna som konstkännaren Adrien Brody som spelas av roligt och galet proffsigt av Tilda Swinton, den undersökande journalisten som görs av Frances McDormand och Timothée Chalamet gör revoltledaren Zefferelli och givetvis Bill Murray som gör chefredaktören Arthur Horowitz Jr. Willem Dafoe skymtar vi som fången i hönsburen Albert the Abacus.

Det är en enormt påkostad film i alla avseenden. Filmen växlar i format och varvas med animerade scener. Bilderna är ömsom i färg och ömsom i svart/vit för att illustrera händelseförlopp. Det fungerar. Alla spelar sina roller med bravur och filmen är en mycket underhållande komedi med många schabloner och personporträtten karikeras. Men man skrattar sällan eller aldrig högt, men det är nöjsamt att följa karaktärerna som hamnar i absurda situationer. Även dramatiska inslag blir komiska och om det är meningen vet jag inte, men så upplever jag det.

Manus är skrivet i olika skribentstilar, ibland banalt, ibland krystat intellektuellt och ofta i raka berättarröster. Wes Andersson håller stramt i trådarna och får ihop de komplicerade och mångskiftande berättelserna på ett mästerligt sätt. Filmen beskrivs som ett kärleksbrev till journalister i en provinsiell amerikansk tidning under 1900-talet och vars utländska kontor ligger i Frankrike. Det slutgiltiga numret av tidningen ser vi inte mycket av, men filmen handlar om hela processen dit.

Imponerande filmverk av Wes Anderson med sina briljanta aktörer och skicliga medarbetare bakom filmkameran.
Fyra filmögon av fem.