Recension: Speglingar

Vacker, intim och gripande skildring av mors och dotters relation och längtan efter närhet
eye4
Regi och manus: Sara Broos
Genre: Dokumentär
Speltid: 80 min.
Filmfoto: Hampus Linder, Billie Mintz, Sara Broos
Musik: Pelle Ossler, Sissela Broos
Svensk biopremiär: 2 september 2016
Distributör: TriArt Film

Speglingar handlar i huvudsak om filmaren Sara Broos och hennes mor konstnären Karin Broos, deras relation och även delar av deras egna liv. Filmen inleds med Saras och Karins resa till ett spa i Jurmala, Lettland, i samband med Karins 60-årsdag. Tanken var att försöka komma varandra närmare, men Sara tycker att Karin ägnar onödigt mycket tid åt att fotografera.

Men senare djupnar kontakten och båda berättar öppet och personligt om sig själva och sina liv. Båda har haft ätstörningar och sökt bekräftelse genom partners och nå framgång, vilket de båda också senare vann i sina yrken. Men det är smärtsamt att se hur de kämpade för att hantera sina inre demoner och förtvivlat och destruktivt försökt fylla tomhetskänslor och längtan efter självkänsla. Arkivfilmer visar glimtar av bådas uppväxt och även familjen Broos liv som ser idylliskt och charmigt ut. Men mellan bilderna talar Karin om familjens sorg och förtvivlan över förluster och sjukdomar. Trots att Karin ville förhindra att döttrarna skulle ärva hennes problem med bulimi och självförakt så upprepar sig ändå mönstret.

Sara Broos långfilmsdebuterade 2012 med dokumentären ”För dig naken”, som Filmeye.se recenserade 2012-04-02, en vacker kärlekshistoria om konstnären Lars Lerin och hans numera make Manoel Marques. Filmen har vunnit flera priser och Sara Broos har fått utmärkelser. Karina har också haft stor framgång med sin konst genom utställningar och finns representerad på Nationalmuseum, Moderna Museet och vid Statens Konstråd.

Sara och Karins relations ser ut att ha närhet och värme, men Sara känner intuitivt att det finns hemligheter, som Karin inte vill avslöja, mest för att skona andra. Men Speglingar beskriver ändå att fasader, befriande krackelerar och att ”Det är en spricka i allt, det är så ljuset kommer in”, som Leonard Cohen så fint diktar.

Speglingar är visuellt vacker och Sara bildkonst imponerar med naturscenerier och intima personporträtt och även grafiska inslag. Vissa bilder får dock onödigt mycket tid, men tanke på att filmen främst är levnadsskildringar som ska drivas framåt. Musiken är välvald och uttrycker och förstärker upplevelser av inre och yttre händelser.

Filmen får fyra filmögon av fem för sitt vackra bildspråk och ohöljda personporträtt
2016-08-19