Den Oscarsbelönade filmmakaren Laura Poitras som bland annat har gjort dokumentären om Edward Snowden ”Citizen four” från 2017, är nu tillbaka med en ny dokumentär, där hon följer Julian Assange och hans närmaste krets på Wikileaks. Deras uppgift är att offentliggöra hemligstämplade och privata dokument med hjälp av så kallade ”visselblåsare”. Filmen tar sin början 2006 när, Wikileaks källor för första gången läcker dokument från anonyma källor.
Vi får följa filmens karaktärer Julian Assange som är grundare av Wikileaks, Sarah Harrison redaktör, Jacob Appelbaum hackare, journalist och talesperson och Jennifer Robinson advokat och deras arbete med det risktagande de tar för att publicera hemligstämplat material så allmänheten ska få ta del av detta. Filmen utspelar sig till en början i Norfolk, England. För att sedan följa Julians vistelse på Equadors ambassad i London, dit han flyr förklädd, och beviljas visum efter att han anklagats för sexövergrepp mot två kvinnor i Sverige.
Dokumentären känns rörig och ostrukturerad, ett motsägelsefullt porträtt av Assange, som visar upp ett lugnt lite självgott sätt framför kameran medan filmmakaren vittnar om hans vredesutbrott i bland annat telefon vilket vi dock inte får ta del av. Ett stort fokus läggs på Julian, som ofta sitter avslappnat och pratar om sitt arbete. Han vill inte utmåla sig som en martyr, men jag tycker ändå, att han framställs som sådan i filmen.
Det är intressant att få följa människorna bakom det omdebatterade Wikileaks. Men dokumentären känns censurerad på flera sätt. Den är hackig och känns oavslutad därför att filmarens kontakt med huvudpersonerna blir sämre mot slutet. Troligtvis som en följd av de anklagelser som följer i ideella föreningens spår, där både Julian Assange och Jacob Applebaum anklagas för sexövergrepp.
Sammanfattningsvis är ”Risk” en dokumentär om en intressant mediepersonlighet, men som vi inte riktigt fick komma in på livet i filmen. Tyvärr skapade den inte det fulla engagemang och intresse som jag hade hoppats på.
Filmen får tre filmögon.
2017-06-08