Flamenco som konstform har under seklers lopp utvecklats bland romerna i Spanien. Den är sammansatt av tre grundelement: sången, gitarrspelet och dansen. De musikaliska rötterna antas komma från Indien och Persien men kan också sökas bland länderna runt Medelhavet; i nuvarande Grekland, Egypten och Marocko. En flamencodansare visar med rörelser och kroppshållning sina känslor. Handklappning, klackar och fotsulor används som rytminstrument.
Antonia Santiago Amador, med artistnamnet La Chana, är rom. På 60- och 70-talen var hon flamencodansösen som fyllde konsertsalar världen över, spelade in film och lockades till Hollywood med fett kontrakt. Då lämnade hon plötsligt rampljuset.
Om denna nu åldrande flamenco-drottning och hennes liv har Lucija Stojevics gjort dokumentären ”La Chana”. Filmen vann publikens pris vid dokumentärfestivalen i Amsterdam 2016 (IDFA). Dokumentären tecknar bilden av La Chana som en stolt kvinna och en obruten konstnär, sitt turbulenta privatliv till trots. Klipp med La Chana i filmen ”The Bobo” (1967) och TV-inspelningar illustrerar hennes danskonst.
La Chanas öde berör. Tidigt övade hon dans till flamencomusik från radion. Den omvittnade rytmkänslan är nyckeln till hennes framgång som artist.
-Jag låg vaken hela nätterna för att repetera rytmerna i huvudet tills de var en del av mig, berättar hon.
Som sjuttonåring blir hon med barn med en flamenco-gitarrist. Barnets far blir La Chanas manager. Han är också hennes våldsamt dominante make under många år.
-Han var en dålig rom, säger La Chana i filmen.
Dansen gav henne styrka att uthärda. Hon uppger att hon en gång dansade trots två brutna revben orsakade av makens misshandel.
– När jag dansade var jag fri.
Maken lämnade henne efter 18 år. Då har han avbrutit hennes karriär och tvingat henne att ”hålla käft och lyda sin man”.
Den åldrande La Chanas vardag är ljus, trots påtagliga yrkesskador i form av onda leder och svårighet att röra sig. Hon lever med ny make, nära sin dotter och många vänner. Nya generationer flamenco-artister ser henne som sin mentor.
Sin avskedsföreställning genomför hon i hemstaden Barcelona, där hon tävlar med Lionel Messi i popularitet. La Chana sitter i en stol i konsertsalen. Hennes rytmiskt dansande fötter rör sig till sång, handklappning och gitarr.
Det är svårt att inte tycka om dokumentären om den stolta kvinnan och kämpande flamencoartisten La Chana.
Det blir fyra filmögon av fem för ”La Chana”
2017-03-14