Recension: Jesus

Lågmäld, intressant och annorlunda berättelse
eye4
Regi och manus: Hiroshi Okuyama
Skådespelare: Yura Sato, Riki Okuma, Kenichi Akiyama, Mari Hatsumi, Yûko Kibiki m.fl.
Genre: Drama
Produktionsår: 2018
Ursprunglig titel: Boku wa lesu-sama ga kirai
Country: Japan
Språk: Japanese
Length: 76 min.
Svensk premiär: Stockholm Film Festival 2018

Filmen Jesus handlar om den introverta 9:e åriga gossen Okuyama Yura som lämnar Tokyo med sin mamma Eriko (Yuko Kibiki) och sin far Fumitoshi (Kenichi Akiyama) och flyttar in hos farmodern, som är änka. Hon bor i samhället Nakanojo som ligger i ett ibland snöigt, bergigt landskap. Yura hamnar i en kristen skola, men känner sig främmande och utanför i den nya skolmiljön. Han får hjälp av en vänlig lärare Mr. Warita (Ippei Osako) som också lär honom att bedja.

Under en skolandakt ser Yura en liten, men levande Jesusfigur på talarstolen. Yura börjar be Jesusvarelsen om lite pengar, som han också får av sin farmor. Han får också en bästa skolkompis i populära Kazuma (Riki Okuma) och deras kamratskap får Yura att leva upp och blir gladare. Men så händer tragedin som förändrar Yuras tillvaro drastiskt. Han ber Jesus om hjälp, men får inga svar.

Med ganska små medel skapar Hiroshi Okuyama en gripande, suggestiv film som är både realistisk och overklig med den gudomliga uppenbarelsen. Filmen blir på sätt och vis en fråga om tro och mirakel, utan att den lämnar Yuras vardagliga, verklighetsnära tillvaro. Jesusfiguren är ganska lekfull och road av Yuras lekar och saknar den kristna mystikens allvar och högtidlighet.

Barnskådespelaren som gör Okuyama Yura spelar övertygande den blyge och tystlåtne skolgossen som blir lekfull och glad när han får sin skolkamrat, men också uttrycker ilska och missnöje, när har förlorar det som är hans stora glädje. Birollerna som är Yoras familj, skolkamrater och lärare är mera sterotypa och behöver inte vara mera än så. Filmen är mera av kammarspel och saknar spektakulära inslag, vilket gör den intim och lätt att ta till sig. Den är enkelt berättad utan att vara en barnfilm eller familjefilm.

Regissören och manusförfattaren Hiroshi Okuyoma, 22 år, debuterar med filmen Jesus och tävlar om Bronshästen som Bästa film vid Stockholms Film Festival 2018.

Fyra filmögon av fem.
2018-11-09