Recension: It Comes at Night

Genre: skräck, mystik
Speltid: 97 min.
Land: USA
Filmfoto: Drew Daniels
Svensk biopremiär: 30 juni 2017
Distribution: Scanbox Entertainment

It Comes at Night kastar oss rakt in i handlingen. I ett ödsligt hus i skogen, med fönster igenbommade, bor en familj, som består av husfadern Paul (Joel Edgerton), hans fru Sarah (Carmen Ejogo) och deras 17-årige son Travis (Kelvin Harrison Jr.) De har barrikerat sig i huset med vapen och förnödenheter. Det finns ett okänt hot utanför, som gör familjen paranoid och de är redo att offra allt för att beskydda varandra och sitt hem. De har tvingats döda och bränna morfadern, som hade ”smittats”. En dag knackar en ung man Will (Christopher Abbot) på dörren, som ber om skydd för sin familj. Med stor tvekan tar familjen emot den unga hustrun och deras lille son. Familjerna försöker samsas, men misstanken mot varandra finns, om någon av dem ”smittats”.

Trey Edward Shults långfilmsdebuterade 2015 med lågbudgetdramat Krisha, som vann många filmpriser och hade skräckinslag med hotfulla demoner. Shults andra långfilm It Comes at Night är en ytterst välgjord psykologisk thriller, snarare än skräckfilm. Hans talang för en ny nagelbitare bekräftas nu av It Comes at Night. Grunddragen för en rysare finns med, men utan zombies, monster eller övernaturliga varelser. It Comes at Night är något mycket bättre och knappast vad du förväntar dig. Shults håller oss i spänning från första filmruta till den sista, med sin visuellt kraftfulla film, där mörkret och utsattheten ger oss en tät, gastkramande stämning. Det är bitvis outhärdligt spännande och vi vaggas stundtals in i falska familjeidyller, som plötsligt rämnar av katastrofer. Det är så suveränt gjort av Shults.

Filmen är en mycket väl fungerande helhet, men utmärkta aktörer, bra tempo och briljant personregi och välskrivet manus. Golden Globe-vinnaren Joel Edgerton, som gör Paul, gestaltar lysande den beskyddande, hårt drivne husfadern med sitt ansvar på liv och död. Hans son Travis spelas utomordentligt skickligt av Kelvin Harrison Jr. och han berättar dramat genom den orolige, desperate unge mannen, som gör fadersuppror och samtidigt är panikslagen. Hans rädsla och stress ger honom mardrömmar och hans sorg efter morfadern och sin hund gör honom hysterisk för sin egen död.

Shults har lyckats att göra en snudd på fulländad, nervkittlande berättelse, som överraskar med delvis välkända detaljer och komponenter, men som är en genomarbetat och genomtänkt psykodrama, som du inte får missa, om genren intresserar dig.

Fyra starka filmögon av fem.
2017-05-18