Regi: Martin Scorsese
Land: USA
Längd: 126 min.
Filmkategori: Äventyr
Premiär: 16 mars 2012
Distribution: United International Pictures
Från ålder: 7 år
Vackert och välgjort men tunn historia.
Det är 1930-tal i Paris och Hugo (Asa Butterfield) är föräldralös och bor i väggarna på en tågstation, där han sköter klockorna. Efter sin pappa har Hugo en mekanisk docka, som saknar en nyckel. Hugo möter den gamle filmskapare Georges Méliès (Ben Kingsley) som nu bara driver en diversebutik på stationen. De utvecklar en relation, som ger båda en ny tillvaro.
Filmen är svindlande vackert gjord med rekvisita och scenografi som överträffar mycket av det man sett i genren. Regin är genial, alltifrån masscener med otaliga statister till intima scener med huvudrollsinnehavarna. Castingen av Ellen Lewis är utmärkt och Ben Kingsley lysande som butiksägaren och filmmogulen Méliès. Filmen har flera små underhållande sidoberättelser från livet på tågstationen som fyller ut det annars magra dramat. Asa Butterfield som Hugo är duktig och rörande söt med känslig utstrålning.
Man blir förförd av filmens överraskningar och skönhet, men det blir för mycket tårdrypande Oliver Twist-grepp. Storögda och tårögda barn, som konfronteras med en förstockad vuxenvärld blir till slut outhärdligt sentimentalt. Méliès´uppvaknande och återkomst till filmvärlden känns tillgjort och banalt. Handlingen berör inte och det hjälper inte att ytan är spektakulär. Filmskaparna prålar med detaljrika, knivskarpa bilder, men de blir ändå bara vackert prål för att försöka säga det som redan är sagt och oftast bättre. 3D-tekniken är fortfarande i sin linda och onödig för berättandet här.
Men tekniskt sett är filmen utomordentligt begåvat gjord. Filmfotot av Robert Richardson bugar jag mig djupt för, även om det mesta är snillrik grafik. Kafémusiken på stationen är rolig och stämningsfull och Howard Shores originalmusik helt rätt för dramat.
Filmen förtrollar ett bra tag, men snart saknas en rak linje i dramat, som inte bara snirklar runt i effekter.
Det blir tre filmögon för genialisk regi och grafik, för Ben Kingsleys närvaro och filmens skönhet.
120307
Jan-Eje Ferling