Passionerade marknadskrafter för profit och affärsmål står inte sällan i konflikt med humanitet och sociala hänsyn. Samtidigt existerar de i beroenden av varandra. Nöjda arbetare gynnar företagsmålen, hänsynslöshet kan höja profiten, men på sikt undergräva bolags etik och moral. Den perfekta ekvationen för samverkan/balans av dessa mål och intressen kvarstår att lösa. Motstånd kan generera energi till lösningar, men som dock inte alltid möter allas mål och intressen. Filmen En annan värld (Un autre monde) visar tydligt, hur finansiella mål kolliderar men humana strukturer.
Stéphane Brizés film här kan ses som den sista i en trilogi med Marknadens lag (La loi du marché 2015 och En guerre (At war 2018), alla med Vincent Lindon i huvudrollen, och som handlar om ekonomi kontra humanitet. Varje film är fristående, men med i grunden gemensam nämnare. Stéphane Brizé talanger som tänkare och filmkonstnär får här fullt uttryck.
Philippe Lemesle (Vincent Lindon) är vd för ett stort dotterföretag. Men bakom den framgångsrika fasaden börjar hans tillvaro att falla sönder. Philipe ligger i skilsmässa från sin hustru Anne Lemesle (Sandrine Kiberlain) och sonen Lucas Lemesle (Anthony Bajon) får auktoritetsproblem i skolan och hamnar på psyket. Hustrun Anne anser sig fått offra sin egen yrkeskarriär för att ta hand om hus, hem och barn medan Philippe är alltmer frånvarande. Det försöker separera lagligt, men är oförmögna till en känslomässig bra lösning.
Philipe kämpar för att hitta och förena olika parter, men i hans roll som mellanchef måste han ha goda relationer med fabriksarbetarna, facket och tjänstemännen och samtidigt möta både de franska, tyska och amerikanska ägarnas krav på att skära ner personalstyrkan med 58 person för ökade företagsvinster och med bibehållna säkerhetsföreskrifter. Förhandlingarna om detta går på kollisionskurs, en knivig balansgång, där Philippe ställs inför svåra val; pest eller kolera.Hans tidigare entusiasm för sitt bolagsuppdrag ersätts alltmer för kampen mot och för olika humana intressen, i arbetet och i hemmet. Något och någon måste stryka på foten och det gör att Philippes kris innebär offer, av vad och av vem? Besluten tär på hans livs krafter.
Filmen är mycket bra och realistiskt skildrad i bild, miljöer och med aktörernas insatser. Vincent Lindon är perfekt i rollen som kämpe för att klara sina arbetsuppdrag, ta hand om familjeproblemen och i allt hålla masken. Frun gråter, i rättssalen, i bilen, i hemmet, men Philippe måste hålla ihop sig själv. I möten på jobbet kan han vara brutal, dominant och slirar med sanningen men inåt en tryckkokare. Närbilderna på Phillippe och hustrun berättar dramats inre känslor och är övertygande gestaltade. Som helhet är filmen ett mästerverk i att levandegöra mänskliga relationer och kriser och hur parterna reagerar inför dramatiska händelser de utsätts för. Regin, castingen och filmfotot bildar en väl fungerande enhet som imponerar i sin enkelhet och dramatiska kraft.
Filmen nominerades till Golden Lion 2021 för Bästa film.
Fem filmögon av fem.
2022-05-02