Recension: Det Förflutna

eye eye eye eye

detförlfutna'
Bérénice Bejo och Tahar Rahim i Det Förflutna.

Originaltitel: Le passé (The Past)
Regi och manus: Asghar Farhadi
Genre: Drama
Filmfoto: Mahmoud Kalhari
Klippning: Juliette Welfling
Land: Frankrike
Medverkande: Bérénice Bejo, Tahar Rahim, Ali Mosaffa, Pauline Burlet, Elyses Aguis, Jeanne Jestin, Zabrina Quazani, Babak Karimi m.fl.
Längd:130 minuter
Ålder: från 15 år
Distribution: Folkets Bio
Svensk premiär:7 februari 2014
Länk till IMDb

En film utan pekpinnar och ”happy end”
Den iranske regissören Asghar Farhadi har uppmärksammats långt utanför sitt lands gränser bland annat för den Oscarbelönade filmen ”Nadir och Simin en separation” (2011). Den skildrar en iransk familj där mannen, hustrun och tonårsdottern ställs inför svåra val vid en skilsmässa. 

Asghar Farhadis nya franskproducerade film ”Det förflutna” tar vid där ”Nadir och Simin” slutar. Den diskuterar på ett intelligent och lågmält sätt konsekvenserna av en separation och hur det förflutna lever vidare hos de inblandade efter skilsmässan.

Handlingen är följande. Efter 4 år återvänder Maries man Ahmad från Iran till en sliten förort utanför Paris, där han tidigare levt med Marie. Ahmad ska underteckna skilsmässohandlingar, så att Marie kan gifta om sig med Samir. Tre barn ingår i den nya familjekonstellationen, Samirs son och Maries två döttrar från ett tidigare äktenskap. Samir har också en hustru som ligger i koma. Relationerna är alltså komplicerade. Barn såväl som vuxna bär på minnen, hemligheter och skuldkänslor och varje scen tillför nya, oväntade perspektiv på familjedramat i Parisförorten.

Asghar Farhadi, som också skrivit manus till filmen, förmedlar otvetydigt att det är synd om alla inblandade i denna historia, inte minst barnen. Även om han inte dömer verkar han vilja visa, att det som är rätt för några familjemedlemmar medför konsekvenser för andra. Men han ger inget svar på när det är dags att ge upp det förflutna och han erbjuder oss ingen ”happy end” som tröst, vilket faktiskt är befriande,

Några ord om skådespelarna som alla gör utmärkta rollprestationer. Den franska aktrisen Bérénice Bejo, bland annat känd från den franska stumfilmen ”The Artist”( 2011), förtjänar att lyftas fram i rollen som farmaceuten och tvåbarnsmamman Marie på väg in i ett nytt äktenskap. Även Pauline Burlet som hennes tonårsdotter Lucie övertygar starkt. Lucie är också den som bär på en mycket tung börda i samband med skilsmässan.

Filmen får 4 filmögon.
2014-01-31
EvaSarman2

Eva Sarman