Recension: Birds of Passage

Ett episkt drama om den tidiga droghandelns förödande inverkan på det colombianska lokalsamhället
eye4
Regi: Christina Gallego, Ciro Guerra
Manus: Maria Camilia Aras, Jacques Toulemonde Vidal
Medverkande: Jose Acosta, Natalia Reyes, Carmina Martinez, John Narvaez
Foto: David Gallego
Klippning: Miguel Schverdfinger
Genre: Drama
Längd: 125 minuter
Land och år: Columbia, Danmark, Mexiko, Frankrike, 2018
Svensk premiär: Stockholm Film Festival, 8 november 2018
Distributör: Edge Entertainment

De båda colombianska regissörerna Christina Gallegos och Ciro Guerras episkt vackra och blodiga knarkdrama ”Birds of Passage” utspelar sig i nordöstra Colombias La Guajira-region i ökenområdet mellan djungeln och Karibiska havet. Där har Wayuu-folket bott i årtusenden.

Den kritikerrosade filmen ”Birds of Passage” beskriver i fem avsnitt hur regionens droghandel på sent 60-tal tar fart och förändrar ursprungsbefolkningens lokalsamhälle under ett drygt decennium. Vi blir varse hur den lukrativa droghanteringen påverkar Wayuu-folket när handeln övergår från småskaliga affärer med marijuana till storskalig handelsverksamhet. Vi tar också del av den blodiga uppgörelsen mellan två klaner, tillika partners i droghandeln, som medför båda sidors undergång. Allt sker innan ledaren för den fruktade Medellin-kartellen Pablo Escobar gör entré på den colombianska knarkscenen.

Filmens huvudperson Rapayet (Jose Acosta) tillhör Wayuu-stammen. Han vill gifta sig med den unga Zaida (Natalia Reyes) men saknar pengar till brudgåvan. Rapayet och vännen Moises (John Narvaez) försörjer sig på småhandel med kaffe, men övergår till att sälja marijuana åt traktens amerikanska hippies vid Karibiska havets strand. Ett samarbete etableras med en avlägsen Wayuu-klan i bergstrakterna som förser vännerna med den eftertraktade handelsvaran. Rapayet får råd med brudgåvan om 50 getter, 20 kor och de halsband som Zaidas mor Ursula (Carmina Martinez) kräver. Ursula är en stolt kvinna som värnar sin klans traditioner. Hon visar sig ha stor del i historiens ödesdigra utgång.

Åren går. Handeln växer. Droglasterna med lätta flygplan till USA blir fler. Pengarna strömmar in. Rapayet bygger ett vitt befäst hus i öknen för sin växande familj, där också Ursula och hennes hetlevrade son bor. När den eftertänksamme Rapayet ger Ursulas traditionella klanmoral spelutrymme i konflikter med handelspartnern övergår drogsamarbetet till blodiga uppgörelser och ond bråd död. Likheten med episka gangsterskildringar som Sopranos och ”Gudfadern”-trilogin är slående. Ingenting består när hedern värnas med våld.

Paret Gallego och Guerra har tidigare arbetat tillsammans med filmen ”Embrace of the Serpant” (2015) på ett liknande tema om ursprungskulturers undergång. I ”Birds of Passage” har de anammat gangsterdramats form på berättelsen men är också inspirerade av nobelpristagaren Gabriel Garcia Marques och Wayuu-folkens sånger. Filmen är Colombias nominering till bästa utländska film vid Oscarsgalan i Hollywood 2019.

Jag ger fyra filmögon av fem till ”Birds of Passage” för en dramatisk inblick i den tidiga internationella droghandelns förödande inverkan på det colombianska lokalsamhället.
2018-11-06