Recension: ASAKO I & II

Utmärkta skådespelare i bitvis ojämnt drama
eye3
Originaltitel: Netemo sametemo
Regi och manus: Ryûsuke Hamaguchi
Skådespelare: Erika Karata, Masahiro Higashide, Rio Yamashita, Sairi Ito, Daichi Watanabe m fl.
Genre: romantik, drama
Speltid: 119 min.
Land: Japan
Språk: japanska
Svensk biopremiär: 6 mars 2020
Distributör: TriArt Film

Den japanske regissören Ryûsuke Hamaguchi har skrivit manus till det romantiska dramat Asako I & II (originaltitel: Netemo sametemo), tillsammans med Sachiko Tanaka.

Asako (spelad av Erika Karata) blir blixtförälskad i den snygge, småvilde Baku (spelad av Masahiro Higashide). Asakos väninna varnar henne för att det kommer att sluta illa, men Asakos kärlek har ingen av-knapp. En dag försvinner Baku spårlöst och helt utan förklaring: Asako blir givetvis förtvivlad. Några år senare, när Asako har flyttat till Tokyo, möter hon Bakus dubbelgångare, Ryohei (också spelad av Higashide). Asako blir kär på nytt, även om Ryoheis personlighet är långt ifrån den spännande Bakus.

Filmen sträcker sig över en lång tidsperiod, och mitt i handlingen, i mars 2011, ska Ryohei se en teaterföreställning där Asakos väninna spelar en av de framträdande rollerna. Precis när föreställningen ska börja och rummet har släckts ned, bryter en jordbävning ut. Känslan av att sitta i en nedsläckt biosalong och se en publik som sitter i en nedsläckt teatersalong samtidigt som allt skakar, saker faller ned och paniken sprider sig, är onekligen smått surrealistisk. Detta är helt klart ett lite udda grepp som bryter mot filmens i övrigt lugna och fridfulla tempo. Jag utgår från att scenen utspelar sig just då jordbävningen som orsakade kärnkraftskatastrofen i Fukushima inträffade. Klart är att den stund som skildras är en dag då marken skakar under Ryoheis fötter på mer än ett sätt.

Asako flyttar senare ihop med Ryohei, och när han friar tycks allt falla på plats. Lite senare dyker dock Baku upp i Asakos liv igen. Nu är han en känd och framgångsrik fotomodell och skådespelare som återigen vill lämna allt, men denna gång tillsammans med henne. Asako ställs inför ett val som inte blir enkelt. Filmen känns mystisk på något sätt, och Asakos replik ”Allt som har hänt mig fram tills nu känns som en lång dröm – men nu har jag vaknat!” väcker frågor som dock inte besvaras i filmen.

Skådespeleriet är övertygande, och det finns absolut en kemi mellan Karata och Higashide. Filmen hade dock kunnat bli intressantare om den hade utvecklat Asakos rollfigur ytterligare, så att hon kunde ha känts mer som den person av kött och blod, som man förväntar sig av en huvudperson. Filmen hade även tjänat på att lägga lite mer fokus på återföreningen mellan Baku och Asako, i stället för att låta den komma så sent i filmens handling; vilket gjorde filmen lite rumphuggen.

Filmen nominerades till Guldpalmen i Cannes år 2018.

Jag ger ASAKO I & II tre filmögon av fem.
2020-03-03