Zalava utspelas i en irankurdisk by, avlägset belägen i bergslandskapet. Invånarna är vidskepliga och kämpar mot inbillade eller troliga demoner. En del bybor blir beskyllda för att var besatta av demoner och byns svar är att skjuta de misstänkta i benet med ibland katastrofala följder. Ben tvingas att amputeras, vissa dör av infektioner eller blir jagade mot avgrunder, där de faller ner och dör. Som botemedel mot demonerna anlitar byborna en exorcist Amardan (Pouria Rahimi Sam) som sägs kunna fånga in och oskadliggöra demoner.
En ung, stilig sergeant Massoud Ahmadi (Navid Pourfaraj), ansvarig för gendarmeriet, konfiskerar bybornas gevär. Invånarnas högljudda klagomål gör att Massoud Ahmadi får lämna tillbaka gevären, som har gjorts oanvändbara av en soldat. Massoud får lämna sin position. Men innan så sker åker Massoud med soldaten till byn för att gripa Amardan, som han anser är en bedragare. Amardan säger sig veta i vilket hus en demon befinner sig och som plågar en boende. Han säger sig ha fångat demonen i en glasburk.
Massoud griper Amardan och tar honom med sig till förläggningen och låser in honom där.
Glasburken tar Massoud med sig till sitt kasernrum och olika tecken gör att Massoud börjar undra om burken möjligen kan härbärgera demoniska krafter. Den unge soldaten är osäker och släpper ut Amardan från arresten. Han bekänner sedan för Massoud, att han lagt burken med anden i den vackra, kvinnliga läkaren Malihes (Hoda Zeinolabedin) väska. På natten åker Massoud till byn med sin ängslige soldat för att övertyga alla om att Amardan är en bedragare, men också för att få kontakt med läkaren Malihe, som han är attraherad av.
Zalava är Arsalan Amiris debut som filmregissör, tidigare manusförfattare, redigerare och producent. Han är 47 år och född i iranska Kurdistan. Det är en lyckad debut och dramat är realistiskt berättat. Filmfotografen Mohammad Rasouli fångar mästerligt den imponerande scenografin, det mäktiga bergslandskapet och den isolerade fattigbyn som lever på sina får och sitt hantverk. Byborna är skickliga statister och flera av dem har biroller.
Filmkaraktärerna gestaltas verklighetstroget såväl av figuranter som skådespelare. Skildringen ger visuellt och sceniskt dokumentärkänsla. De övernaturliga, traditionellt skrämmande inslagen i skräckfilmer saknas. Handlingen berättas mera som ett socialt drama med skrockfulla ingredienser. Spänningen ligger mycket i sergeant Massouds smygande tvivel på huruvida demonerna är verkliga och fasansfulla eller bara skrockfullt pöbelhysteri. Denna intressanta dramatik bär filmen och övertygar med sina tvära kast mellan möjlig magi och skeptisk realism. Filmen visar hur smittsam vidskepelse och pöbelmobbing kan vara, som en paranoia som smyger sig in i sergeant Massouds sinnen. Humorinslag blandas med demoniskt mörker.
Navid Pourfaraj har huvudrollen och ger först känslan av poserande arrogans. Hans vackra stela ansikte, mörka ögon och stiliga yttre står först i vägen för en intressant karaktär, men när masken börjar rämna och tvivlet gnager mellan sanning eller lögn bär han filmens innersta dramatik. Likaså när hans känslighet uttrycks i mötet med den vackra läkaren Malihe. Där får rollen nyanser och väcker sympati, även om han är snabbt är tillbaka i sitt auktoritära militanta uttryck. Det är en bra prestation som filmaktör.
Zalava är en utmärkt film, ett framväxande drama som håller vårt intresse vid liv ända till slutet. Ovissheten om demonerna är äkta eller inbillade bär dramat och ger den dess underhållande spänst och filmmagi. Men den som förväntar sig sedvanlig filmskräck med chockerande skrällar får något annat, som ändå fascinerar och fångar vårt engagemang och vår inlevelse.
Regissör Arsalan Amiri med sin film Zalava vann Internationella filmkritikers stora pris på Venedigs Film Festival 2021.
Fyra starka filmögon av fem.
2022-09-15