Recension: Ser du månen Daniel

Roller: Esben Smed, Toby Kebbell, Mikkel Aarestrup m fl
Land: Danmark, Sverige
Speltid: 138 min.
Ålder: 15 år
Premiär: 8 maj 2020
Distributör: Nordisk Film

”Ser du månen Daniel” är baserad på boken med samma namn av Puk Damsgård. Det är en verklighetsbaserad historia om den danske frilansfotografen Daniel Rye som hölls tillfångatagen under 398 dagar av terroristorganisationen Islamiska staten i Syrien. En av de övriga fångarna var den amerikanske journalisten James Foley som dödades inför världens ögon.

Filmen börjar med att Daniel (Esben Smed) skadar sig på en tävling och väljer att ge upp sin karriär som elitgymnast. Hans intresse för fotografi driver honom att börja frilansa som fotograf. Daniel har fått tillstånd av Free Army att arbeta i Syrien och trots en viss tveksamhet från hans familjs sida väljer Daniel att packa sin kameraväska och åka. Knappt hinner Daniel komma in i landet innan han kidnappas av IS eller som de själva vill kalla sig för: ”Holy Warriors”. Han misstänks för att vara spion och hamnar bakbunden i en bil innan han tas till en smutsig källarlokal där han blir brutalt misshandlad.

När Daniel inte är med den planerade flighten hem anar hans familj oråd och anlitar därefter en före detta militär som ska hjälpa till att lokalisera vart Daniel befinner sig. Han blir deras länk till terroristerna som är beredda att släppa Daniel till ett högt pris och utan inblandning av varken media och den danska regeringen. Det blir en kamp om tiden och filmen växlar mellan att skildra Daniels dagar i fångenskap och hans familjs desperation att försöka få hem sin son.

Niels Arden Oplev står för regin och har tidigare regisserat bland annat ”Män som hatar kvinnor” från 2009. Han och manusförfattaren Anders Thomas Jensen gör precis vad de båda är bäst på, att skapa tung dramatik. Tillsammans utgör de en perfekt duo. Skådespelarna är även de perfekta i sina roller och levererar varenda replik med angelägenhet och klarhet. Särskilt lysande är Ebsen som växlar mellan ett stort och litet känsloregister i sin gestaltning av Daniel. Det går inte känna annat än empati och kärlek för den unge fotografen som drivs av sin lust att pröva sina vingar. Dagarna i fångenskap sliter hårt på Daniel och det bränner till bakom ögonlocken flera gånger. Han skapar vänskapsband till de andra fångarna och de lyckas till och med skämta med varandra i den fruktansvärt omänskliga situation de befinner sig i. En scen är särskilt stark när Daniel skrattar hjärtligt med de andra fångarna men ansiktet förvrids och skrattet mynnar ut i gråt.

Klumpen i magen växer när vi får se den kolossala rädsla och frustration Daniels familj känner. Föräldrarna gör allt dom kan för att samla ihop de pengar som terroristerna begär. De skrapar ihop sina pensionspengar, startar insamlingar och ringer runt bland sina bekanta. Familjen kämpar för att komma undan lagarna och sliter med att inte ge upp när kraven från terroristerna höjs. Skådespelarna som spelar familjen har ett oerhört fint samspel med varandra, de skildrar en familj vars vardag har vänts upp och ner fullständigt.

”Ser du månen Daniel” är en viktig film. Den påminner oss om den press- och yttrandefrihet som vi lever efter men som inte är självklar i andra delar av världen. Den skildrar starka familjeband och främlingsfientlighet. Den amerikanske journalisten James Foley (Toby Kebbell) säger till Daniel i fängelset att hatet inte får vinna. Filmen är en hyllning till livet och till alla som offrat sig i kampen om yttrandefriheten. Filmen är lång men det funkar utmärkt då det här är en film som gynnas av sin speltid, angelägenheten blir om möjligt ännu större och ingen del av materialet blir överflödigt.
Filmen for fem av fem filmögon.
2020-05-02