Recension: En kvinnas val

Intressant drama om saudisk, kvinnlig läkare i patriarkal omvärld
eye3
Originaltitel: The Perfect Candidate
Regi: Haifaa Al Mansour
Manus: Haifaa Al Mansour, Brad Niemann
Medverkande: Mila Alzarani, Dhay, Kalid Abdulrhim, Shafi Al Harthy m.fl.
Genre: Drama
Filmfoto: Patrick Orth
Klippning: Andreas Wodraschke
Musik: Volker Bertelman  
Längd: 101 min.
Land och år: Saudiarabien, Tyskland 2019
Distribution: Folkets Bio
Svensk premiär: 6 mars 2020

Lagom till den Internationella kvinnodagen har Haifaa Al Mansours nya film ”En kvinnas val” premiär. Haifaa Al Mansour är Saudiarabiens första kvinnliga regissör. Hon har tidigare gjort den uppmärksammade filmen ”Den gröna cykeln” (2012) om den 10-åriga flickan Wadjdas dröm att som vännen Abdallah kunna cykla runt på en grön cykel i det av religion och patriarkal struktur hårt styrda saudiska samhället. I nu aktuella ”En kvinnas val” sätter Haifaa Al Mansour istället fokus på en välutbildad kvinnlig läkares situation på den saudiska landsbygden.

Några år har gått sedan Haifa Al Mansour under svåra förhållanden filmade ”Den gröna cykeln”. Då var moralpolisens krav på åtskillnad av män och kvinnor utanför hemmet ett problemen som krävde regissörens styrning av filmarbetet via högtalare från en skåpbil. Vid inspelningen av ”En kvinnas val” är arbetsvillkoren förbättrade. Filmen har finansiellt stöd från det nybildade saudiska filminstitutet. ”En kvinnas val” är Saudiarabiens officiella Oscarbidrag och visas på biografer i Saudiarabien.

Regissörens beroende av de saudiska myndigheternas välvilja bör inte ses som att hennes film är ett beställningsverk för att påskynda nödvändiga samhällsförändringar som framtida samarbetspartners och investerare kan kräva när landets oljeintäkter på sikt sinar. Även om tanken har slagit mig.

-Vår tid är nu, säger Haifaa Al Mansour, som med fingertoppskänsla har anpassat sin film till vad rådande maktförhållanden tål. Det är möjligen också förklaringen till varför ”En kvinnas val”, trots förtjänster, saknar samma orädda fräschör och tydlighet som ”Den gröna cykeln”.

Dagens knappa nyhetsrapportering från Saudiarabien förstärker bilden av att saudiska kvinnors villkor är under förändring. Vuxna kvinnor ska framöver slippa stå under förmyndarskap av make, far, bror eller son i alla avseenden, t ex vid ansökan om pass och vid resa. Kvinnor ska också kunna köra bil, till och med cykla runt i parker och rekreationsområden i sällskap av manlig släkting. Arbetsrätten och rätten till vårdnad av barn vid skilsmässa uppges på väg att förbättras till kvinnors förmån. Men reell jämställdhet mellan könen är det långt ifrån tal om. Saudiska kvinnor har enbart rösträtt i lokala val. De har ingen offentlig makt i diktaturens och prästerskapets Saudiarabien.

I ”En kvinnas val” är läkaren Maryams vardag ännu hårt kringgärdad av religion, tradition och patriarkal struktur även om moderniseringens vind blåser över landet. Trots att Maryam kör egen bil till landsortkliniken och kandiderar i det lokala valet, behöver hon faderns skriftliga tillstånd för att flyga till läkarkonferensen i huvudstaden Riyadh. Hennes täckande svarta klädsel övervakas av sedlighetspolisen. Till den hårt prövade Maryams vardag ska läggas att hon som läkare varken har sina manliga kollegors eller manliga patienters fulla förtroende. Inte heller väljarnas. Maryam är ju kvinna.

För den som likt mig saknar erfarenhet av Saudiarabiens kvinnovärld bidrar ”En kvinnas val” till ökad förståelse för de patriarkala och religiösa förhållanden landets kvinnor och flickor har att rätta sig efter. Det, om något, är en god anledning att se filmen.  Jag ger tre filmögon av fem till ”En kvinnas val”.
2020-03-05