Recension: Angel has fallen

Regi: Ric Roman Waugh
Manus: Robert Mark Kamen, Matt Cook, Ric Roman Waught m.fl.
I rollerna: Gerard Butler, Piper Perabo, Morgan Freeman, Jada Pinkett Smith, Nick Nolte, Danny Huston m.fl.
Genre: Action
Speltid: 120 min.
Svensk biopremiär: 23 augusti 2019

Mike Banning (Gerard Butler) är den erfarne Secret Service agenten som ständigt står vid den amerikanska presidentens sida. Bannings minst sagt actionfyllda liv som före detta elitsoldat och nu som agent börjar ta ut sin rätt. Han har ont i ryggen, drabbas av blixtrande migränattacker men som den perfektionist han är, och med vetskapen att minsta svaghet betyder att han är hamnar bakom ett skrivbord, biter han ihop. När rollen som chef över Secret Service blir ledig funderar han på om det kanske inte trots allt är bäst för alla parter, inte minst för hans fru och lilla dotter, om han slutar jobba operativt. Under en fisketur erbjuder president Trumbull (Morgan Freeman) honom tjänsten och han lovar att överväga beslutet. Han hinner inte fundera särskilt länge innan den hårt bevakade och lugna sjön förvandlas till ett inferno av beväpnade drönare som har siktet inställt på Secret Service agenterna och presidenten, men mystiskt verkar skona Banning.

Mordförsöket blir upptakten till en katt och råtta-jakt med flera feta katter så som Secret Service, FBI och den verkliga terrororganisationen men bara en råtta i form av Banning. Alla spår pekar på att han ligger bakom attacken och att dessutom Ryssland ligger bakom. Banning måste nu dels undkomma FBI, dels avslöja den äkta skurken och därutöver rädda den mordhotade presidenten som ligger i koma. Bara en agent som Banning klara av en sådan uppgift men denna gång får han faktiskt hjälp från oväntat håll – av sin far (Nick Nolte) som Mike inte sett sedan han var liten. Clay Banning är en ärrad veteran som levt likt en hårdbeväpnad eremit i större delen av sitt liv.

Angel has fallen är troligtvis den sista delen i trilogin om Mike Banning. Tre filmer med unika tre olika regissörer och distributörer och där Mikes fru Leah Banning dessutom bytts ut i sista filmen till Piper Perabo (tidigare Radha Mitchell). Freeman började som talman i Olympus has fallen (2013), vice president i London has fallen (2016) och i Angel has fallen spelar han alltså president. Filmen blev försenad flera månader då Butler råkade ut för en motorcykelolycka. Trots utbyte av nyckelpersoner och andra problem så är det en riktigt bra actionfilm som börjar i högt tempo som bara ökar. Mycket känns igen från de tidigare filmerna. Det är otaliga döda i de olika sammandrabbningarna och förkärleken till man-mot-man-knivslagsmål återfinns även i Angel has fallen. Den från omgivningen återkommande åsikten att Banning behöver gå i terapi likaså. Butler har åldrats sedan första filmen som kom 2013 och tillskillnad från många andra actionhjältar (läs Tom Cruise, Mission Impossible) så har man inte försökt dölja den naturliga utvecklingen, vilket bidrar till trovärdigheten. Han må vara ärrad och sliten men han är också mer erfaren och förbannad än tidigare.

Tyvärr är inledningen lite väl utnött där åskådarna luras att tro att de hamnat mitt i ett skarpt läge som sedan visar sig vara en ren övning. Vem som är skurken är inte heller så svårt att lista ut men där efter är utvecklingen mindre given, förutsatt att man inte förväntar sig någon annan utgång än att Banning återigen kommer stå som ensam hjälte på slutet. Den stora behållningen är dock Noltes inträde i serien. Hans är perfekt i rollen som Clay Banning med sina pliriga ögon, raspiga röst och karaktäristiska kroppsrörelser. De scener som Butler och Nolte har ihop, oavsett om det rör sig om action eller mer känslosamma samtal om barndom och krigserfarenheter, känns både mer underhållande och ger en mindre jämntjock film än tidigare.

Beundrare av Mike Banning kommer inte bli besvikna, det är precis lika mycket action som tidigare men också en större variation i både tempo och handling och jag anser att den tredje filmen är den bästa. Om det är nu är den sista återstår att se, men personligen hoppas jag att man väljer att avsluta på topp. Angel has fallen får stark trea som blir till svag fyra av fem möjliga.
2019-08-22

.
2019-08-22