Recension: Villebråd

Spännande brottsdrama med överraskande upplösning
eye4
Originaltitel: Pokot
Regissör: Agnieszka Holland, Kasia Adamik
Manus: Agnieszka Holland efter bok av Olga Tokarczuk ”Drive Your Plough Over the Bones of the Dead” (Styr din plog över de dödas ben) 2009.
Medverkande: Agnieszka Mandat-Grabka, Wiktor Zborowski, Jakub Gierszal m. fl.
Genre: Drama, brott, mystik
Språk: polska
Länder: Polen, Tyskland
Längd: 122 min.
Utgivningsår: 2017
Svensk biopremiär: 29 september 2017
Distributör: NonStop Entertainment

Den pensionerade lärarinnan Janina Duszejko (Agnieszka Mandat-Grabka) bor med sina två hundar på den polska landsbygden. Jakt är ett stort intresse hos männen i samhället och i sällskapet finns eliten bl.a. polischefer På kort tid påträffas flera jägare döda i skogarna. Omständigheterna är märkliga och spåren leder mot djur snarare än människor som förövare. Duszejko, som är en passionerad djur- och naturvän, ligger hela tiden steget före polisen i de mystiska brottsutredningarna.

Den internationellt prisbelönte regissören och manusförfattaren Agnieszka Holland är född 1948 i Polen. Villebråd gjordes efter hennes återkomst till hemlandet efter en framgångsrik tid som regissör i USA, dit hon flydde från kommunismen. I USA regisserade hon TV-serier som House of Cards 2015–2017 och The Killing 2011–2012. Hon vann en Oscar 1992 för sin film Europa Europa från 1990, men är också känd för sina filmer som Olivier, Olivier från 1992 och The Secret Garden (Den hemlighetsfulla trädgården) från 1993.

Agnieszka Holland håller filmen Villebråd i fast och proffsig hand. Hon har också skrivit manus, vilket gör, att hon har ett helhetsgrepp om filmen. Jag kan ana, att hon själv är en djurvän och ifrågasätter nöjesjakten. Kvinnor är hjältar eller offer i filmen, medan många av männen är korrumperade, supande horkarlar utan skrupler. Men några män är undantag, som entomologen Boros (Miroslav Krobot), som hon inleder ett förhållande med och som delar hennes livssyn. En god vän till Janina är också Matogo (Wiktor Zborowski), som är far till samhällets åklagare.

Agnieszka Mandat-Grabka spelar huvudrollen som Janina och är född i Polen 1953 och medverkat i nära 40 polska filmproduktioner. Janina är en kraftfull idealist. Hon är timlärare i skolan och älskad av sina elever, men knappast av sina kollegor. Hon är astrolog och gör sina stjärntydningar också för dem som inte är intresserade, som poliserna. Agnieszka Mandat-Grabka gör enastående rollprestation med denna märkliga, överspända, men modiga kvinna Janina, som är en komplicerad, godhjärtad figur med flera bottnar.

Birollerna är bra typecasting. Dom känns som plockade ur det polska folkhavet, men är givetvis erfarna och drivna skådespelare.

Villebråd är en film om vänskapskorruption, men också en kvinnas kamp emot den. Filmen är ett spännande brottsdrama, som går in i gåtfull mystik. När den överraskande och jordnära, men grymma upplösningen kommer, känns det som att rättvisan ändå segrar, trots allt. Men slutet blir alltför tillrättalagt och idylliskt och inte helt logiskt. Men filmmakaren vill förmodligen, att vi ska känna hopp om människan och bilderna är befriande vackra, även om flera frågor förblir obesvarade.

Det polska landskapet skildras som både vackert och tufft att leva i. Filmarna Jolanta Dylewska och Rafal Paradowski låter ofta dramatiska avsnitt skildras nattetid eller i tungt, grått snöväder, medan ljusare, mera pastorala bilder står för Janinas mera balanserade och harmoniska tillvaro. Det är konstfullt att så låta filmbilderna och säsongerna också berätta dramat.

Musiken av Antoni Lazarkiewicz smälter väl in i handlingen och tar aldrig över berättelsen. Han har också varit aktör i filmer som In Darkness från 2011 och som också är regisserad av Agnieszka Holland

Filmen Villebråd har av kritiker jämförts med mordmysterier som Twin Peaks-filmerna och Fargo 2014. Villebråd vann Silverbjörnen vid Berlin International Film Festival 2017.

Fyra lysande filmögon av fem.
2017-08-19