Recension: Yesterday

I rollerna: Himesh Patel, Lily James, Sophia Di Martino, Ed Sheeran m.fl.
Genre: Komedi, fantasi, musik
Speltid: 116 min.
Ålder: Barntillåten
Svensk biopremiär: 28 juni 2019
Distributör: Universal Pictures International

Jack Malik (Himesh Patel) är en låtskrivare i en engelsk kuststad och knappast en framgångsrik sådan. Han sjunger för sina kompisar eller på en sorlande pub, utan uppmärksamhet. Hans flickvän Ellie Appleton (Lily James) står orubblig vid hans sida och försöker uppmuntra honom att fortsätta. Hon är mattelärare, men också Jacks manager.

När Jack råkar ut för en bussolycka, försvinner elströmmen globalt i några sekunder. Det märkliga är, att när Jack vaknar upp på sjukhus med utslagna framtänder, upptäcker han så småningom att ingen har en aning om vem The Beatles är. Hans egna LP-skivor med The Beatles är borta. Jack Googlar på The Beatles men får bara upp Beetles (skalbaggar). Letar han på John Paul George Ringo, så får han upp Påven John Paul.

Så börjar Jack ta upp Beatleslåtar och gör dem till sina egna, en efter en och gör dundersuccé. Berömmelsen exploderar och han höjs till skyarna som den främste låtskrivaren och sångaren någonsin. Jack njuter av framgången, men samvetet gnager. Snart spricker bubblan och han fasar för vad det kan få för konsekvenser.

Ed Sheeran, brittisk sångskrivare och sångare, som spelar sig själv i filmen, upptäcker snart Jack. Framgången tar Jack Malik till Los Angeles med hjälp av den ganska okänsliga amerikanska superagenten Depra Hammer (Kate McKinnon) som ser Jack Malik som guldpojken som kommer att ge henne makt och rikedom. Men på vägen till kändisskap och pengar förlorar Jack sin flickvän Ellie, som var den enda person som verkligen trodde på Jack. Men slutscenerna från fullpackade Wembley Stadium är en höjdpunkt i filmen, både som show, men också för att Jack Malik här ställer allting på sin spets.

Himesh Patel har i rollen som Jack Malik en utmärkt sångröst som borde ge honom egen framgång som sångare. Han övertygar som Jack Malik som artist och musiker. Flickvännen Ellie görs charmigt och skickligt av Lily James. Hur Ellie kunde falla för denne tjurige, oromantiske Jack är ett frågetecken. Ed Sheeren spelar, som sagt, sig själv, men låter här Jack lysa och triumfera när han säger orättvist att Jack är som Mozart och han själv Salieri. Men Ed Sheeren är i verkligheten redan en lysande berömd artist och låtskrivare.

Regissören Danny Boyle vann 2009 en Oscar för sin film Slumdog Millionaire från 2008. Här ansluter han sig till manusförfattaren Richard Curtis, som Oscarsnominerades 1995 för som sitt manus till Fyra bröllop och en begravning från 1994. Tillsammans skapar de den rätt skruvade filmen Yesterday som är fantasifull, rolig och bitvis rörande. Man får lägga logik och vett åt sidan. Här får drömmen ta vingar och den bär iväg rätt underhållande. Vinnaren i filmen är The Beatles musik, absolut, men Himesh Patel lyfter fram den med sin scenpersonlighet och sin fina röst och med lite rockiga arrangemang. Men filmen är en hyllning till The Beatles och deras musik och som är den sanna kärlekshistorien.

Spänningen i filmen är väntan på när bubblan kommer att spricka och Jack Malik avslöjas som plagiatör och bedragare. I storyn löses den knuten upp på ett sagolikt sätt, overkligt, men ganska underhållande.

Yesterday får fyra starka filmögon av fem.
2019-03-28