Recension: Maleficent

eye eye eye eye

Maleficent
Angelina Jolie som Maleficent.

Regi: Robert Stromberg
Manus: Linda Woolverton, baserat på boken La Belle au Bois dormant av Charles Perrault.
Skådespelare: Angelina Jolie, Elle Fanning, Sharlro Copley, Lesley Manville m.fl.
Land: USA
Ålder: från 11 år
Genre: Action, äventyr
Speltid: 97 min.
Svensk biopremiär: 28 maj 2014
Distributör: Walt Disney Pictures
Länk till IMDb

Tunt manus, men praktfulla effekter och utmärkta skådespelare.
I den här tolkningen av sagoklassikern ”Törnrosa” är det den onda fens berättelse, som står i centrum. Det känns upplivande och är framförallt en modern version av sagan. Filmen är nyskapande och effektfull och skildrar skälen till varför den goda fen blir den onda fen.

Maleficent (Angelina Jolie) växer upp som den goda fen och främsta beskyddaren av Hedlandet. En dag träffar hon Stefan (Sharito Copley) från den angränsande människovärlden. Deras vänskap utvecklas till kärlek.
Stefan är en äregirig man och har som mål att ta över kungariket med prinsessan. Dagen kommer då detta möjliggörs, men på bekostnad av att han sviker Maleficent, vars hjärta krossas och som tar hämnd. När kung Stefan får en dotter Aurora (Elle Fanning) så får hon en förbannelse över sig given av Maleficent.

Filmen är rent visuellt mycket snygg med härliga landskap, färger och praktfulla specialeffekter. Regidebuterande Robert Stromberg har Oscarsbelönats för Art Direction i ”Alice i underlandet” från 2010 och ”Avatar” från 2009. Hans skicklighet syns även i denna film. Tempo och dramatik håller dock inte hela filmen igenom. Det är Angelina Jolie som bär upp filmen i sin härliga insats som Maleficent. Hon är som klippt och skuren för rollen och balanserar det goda med det onda på ett ypperligt sätt. Talangfullt skådespeleri görs också av de andra aktörerna i denna sagoberättelse.

Filmens drama tilltalar mig eftersom sagan skildras ur ett aktivt, kvinnligt perspektiv. Maleficent är en kvinnlig skurk, men med hjärta. Låt vara att manuset är lite tunt i mittenpartiet, men allt annat väger upp det, så av mig får filmen fyra filmögon.
2014-05-27
yvonneWiklund

Ywonne Viklund