Recension: The Double

En stilsäker dystopi om ett psyke i sönderfall.
eye3
Regi: Richard Ayoade
Manus: Richard Ayoade, Avi Korine efter en roman av Fjodor Dostojevskij
Foto: Erik Wilson
Skådespelare: Jesse Eisenberg, Mia Wasikowska,Wallace Shawn, Cathy Moriarty m. fl.
Speltid: 93 minuter
Genre: Drama, thriller
Land och år: Storbritannien 2013
Svensk biopremiär:12 september 2014
Distributör: NonStop Entertainment

Svåra personlighetsstörningar förekommer ofta i skräckfilmens värld. Exempel på vad personer med så kallad ”split personality” kan ta sig för hittar vi till exempel i filmer som ”Dr Jekyll och Mr Hyde” (1941 osv), ”Psyco” (1960) och ”Farlig förbindelse” (1987). ”Split personality” yttrar sig så att en eller flera personligheter agerar självständigt eller under påverkan av varandra inom samma psyke. Tillståndet ska inte förväxlas med schizofreni.

Den brittiske regissören Richard Ayoades andra långfilm ”The Double” beskriver fenomenet, som för övrigt är mycket omdiskuterat. Ayodes film är emellertid ingen skräckfilm, möjligen en psykologisk thriller. Den litterära förlagan, Dostojevskijs roman ”Dubbelgångare”, skrevs redan 1846. Romanen liksom filmen handlar om hur en tjänsteman utmanövreras från sitt kontor av en dubbelgångare, på pricken lik honom själv.

”The Double” utspelar sig i en Kafkalik, självmordsbenägen värld som varken är Dostojevskijs Sankt Petersburg eller nutid. Kontoret har drag av en byråkrati i forna DDR eller Sovjetunionen. Från kontorsväggen blickar chefens porträtt. Chefen kallas Översten och påminner om Brezhnev. Utanför kontoret råder ständigt mörker.

I denna deprimerande miljö arbetar den försagde och alldaglige Simon James i en flera nummer för stor kostym. Simon är en person som ingen, inte ens vaktmästaren, noterar. Hans hem är lika dystert som arbetsplatsen. Simons är förälskad i Hannah som sköter kontorets kopieringsmaskin. Hon bor i betongkomplexet mittemot Simon och han följer varje kväll Hannah och hennes granne med kikare.

En dag gör dubbelgångaren James Simon entré. Fräck, charmig och självsäker manövrerar han sig uppåt i hierarkin. Alla, även Hannah, duperas av James. Jesse Eisenberg (The Social Network, 2010) gestaltar brilliant både Simon och hans raka motsats James, som sakta tar över Simons liv.

Filmens handling är svårfångad och gåtfull. Berättelsen löper ibland irriterande långsamt framåt. Det är också anledningen till att denna stilsäkra och välspelade dystopi endast får tre filmögon.
2014-06-22