Var är Anne Frank?

Fängslande animering med otydlig målgrupp och för många historier i ett

Originaltitel: Where is Anne Frank

Regi och manus: Ari Folman

Medverkande: Emily Carey, Ruby Stokes, Sebastian Croft, Michael Maloney, Skye Bennett m.fl.

Svenska röster: Filippa Steen, Ester Sjögren, Joakim Jennefors, Charlotte Ardai, m.fl.

Genre: Animation, drama, familj

Speltid: 99 min.

År: 2021

Svensk biopremiär: fredag 26 augusti 2022

Distributör: Edge Entertainment

Anne Franks vittnesmål om hur livet för en judisk tonåring var under andra världskriget har fängslat och berört generationer av barn, tonåringar och vuxna. Dagboksanteckningar gavs ut första gången 1947. Dagboken får hon i present på sin trettonårsdag den 12 juni 1942 och anteckningarna fortsätter fram till den 1 augusti 1944. Anne döper dagboken till Kitty och den blir till hennes låtsaskompis eftersom hon anser sig saknade en riktig bästa vän. Åt Kitty anförtror hon allt; om sin komplicerade relation till mamman, om kompisar och tankar om sex som vilken annan tonåring som helst. Men det är avsnitten om hur judarna behandlades och hur det är att leva som gömd under ständiga hot, berättat ur ett barns perspektiv, som berör mest. Den 4 augusti förråds familjen på sitt gömställe på Prinsengracht 263 i Amsterdam och splittras till olika läger. Anne och hennes äldre syster Margot avlider någon gång i februari-mars 1945 i Bergen-Belsen, bara veckor före att koncentrationslägret befrias i april 1945. Pappa Otto Frank är familjens enda överlevare. I första utgåvan väljer Otto Frank att ta bort vissa delar som han anser för privata eller som berörde andra människor vars identitet han inte vill röja, och det är inte förrän 2005 som vi i Sverige får läsa den oavkortade versionen.

Boken har tidigare blivit till både teater och film och nu möter vi Anne i Ari Folmans animerade version där dagboken Kitty plötsligt får en mänsklig gestalt på Prinsengracht 263, som nu är museet över Anne Franks liv. Kitty gör allt för att hitta sin vän Anne i det moderna samhället, övertygad om att hon ännu lever. Filmen hoppar mellan att berätta om Annes liv på 40-talet, om kompisar, killar och kriget samt Kittys upplevelser 2021 och de problem som fortfarande finns med polisbrutalitet, flyktingar som lever gömda och deportering. Animeringen är charmig och fängslande. Till skillnad mot Folmans tidigare produktioner är färgerna klarare, människorna rundare och ser generellt snällare ut, och det märks att det finns en tydlig anpassning för barn. Alla nazister är avhumaniserade med masker, är långa, svartklädda och rör sig alltid i grupp. De är riktigt obehagliga och hotet känns verkligt. Berättelsen är således både lite gullig och söt samtidigt som den förmedlar en verklighet som är allt annat än det.

Folman har tidigare gett oss bland annat Waltz with Bashir från 2008, en prisbelönad och Oscarsnominerad animerad film om invasionen av Libanon 1982. Hans föräldrar var själva överlevare från förintelsen, så valet av regissör till Anne Frank-stiftelsen projekt känns välgrundat. Syftet med filmen kan vara att nå en större publik i tider där allt färre personer läser och konkurrensen om unga människors tid ständigt ökar. Men ungdomar är också en kräsen målgrupp. Vem är då målgruppen? Emellanåt känns berättelsen riktad till mindre barn för att snabbt kastas över i svåra frågor om invandring och integrationspolitik, som inte ens vuxna kan reda ut. I Sverige undervisas man inte i Andra Världskriget förrän på högstadiet, dvs från det året då man fyller 14 år, men för dessa blir filmen förenklad och de bitar som kan skapa igenkänning hos den jämnåriga Anne är tyvärr få. Däremot hinner man hastigt och lustigt klara av en kärlekshistoria för Kittys egen del, vilket känns helt onödigt.

Att låta dagboken Kitty bli levande kan på pappret låta som ett spännande drag att berätta samma historia på ett nytt sätt, men i realiteten innebär det en hel del problem. Framför allt är det svårt att bli riktigt engagerad och berörd när de dryga 90 minuterna innehåller flera parallella berättelser. Jag vet inte hur beställningen av filmen varit preciserad, men personligen hade jag hellre sett en animering av Annes liv, en historia som nu i stället slåss om uppmärksamheten med polisjakter på Amsterdams frusna kanaler och huruvida Kitty finns eller inte finns. För unga människor som har åldern inne rekommenderar jag däremot starkt att läsa (eller lyssna på Vanna Rosenbergs karismatiska inläsning) den oavkortade versionen.
Var är Anne Frank får tre svaga ögon av fem möjliga.
2022-08-26

Ulrika Köpsén