Recension: Peggy Guggenheim, Art Addict

Välgjord dokumentär om en konstsamlande ”Sugar Mama” i en mindre emanciperad tid
eye3
Regi: Lisa Immordino Vreeland
Medverkande: Peggy Guggenheim, Marina Abramovic
Manus: Bernadine Colish, Lisa Immordino Vreeland
Filmfoto: Peter Trilling
Klippning: Bernadine Colish, Jed Parker
Genre: Dokumentär
Längd: 96 minuter
Land och år: USA, 2015
Svensk biopremiär: 1 april 2016
Distribution: NonStop Entertainment

Banbrytande konst från förra seklet betingar i dag astronomiska summor. Verken skapades en gång av fattiga amerikanska och europeiska konstnärer som många hjälptes fram av Peggy Guggenheim. Det handlar om storheter som Jackson Pollock, Max Ernst, Marcel Duchamp, Alexander Calder, Willem de Kooning, Jean Cocteau, Vassilij Kandinsky, Man Ray, Mark Rotko och många, många fler.

För den konsintresserade är det en bild av en viljestark och emanciperad konstsamlerska och hennes mindre emanciperade tid som Lisa Immordino Vreeland tecknar i dokumentären ”Peggy Guggenheim, Art Addict”. Filmen är bland annat baserad på Guggenheims självbiografi ”Confessions of an Art Addict”.

Unika journalfilmer och stillbilder samt egna kommentarer till händelser i hennes liv (inspelade på 70-talet) gör att Peggy Guggenheim framstår som en samtida, trots att hon dog 1979. För den som saknar konstintresse kan fokuseringen på hennes insats för konsten bli aningen detaljerad. Peggy Guggenheim själv upphör inte att intressera.

Vem var då amerikanskan som i Gertrud Steins efterföljd ägnade sitt liv och sin förmögenhet åt den moderna konsten? Född 1898 i en rik, judisk familj valde hon att leva bland konstnärer och författare i Paris under 20- och 30-talen.1938 öppnade hon konstgalleri i London och var den första att introducera den moderna konsten för britterna. För övrigt samma konst som av nazisterna sågs som ”degenererad”.

Vid andra världskrigets utbrott befinner sig Peggy Guggenheim i Paris för att köpa konst till sitt planerade museum. Hon handlar billigt. Alla behöver pengar i krigstider. När nazisterna närmar sig Paris vägrar Louvren att ta hand om hennes konstsamling (Picasso, Leger, Miro, mfl). Den skeppas då över Atlanten under beteckningen ”hushållsföremål”. Efter kriget återvänder Peggy Guggenheim till Europa och öppnar sitt museum i ett palats i Venedig. Där lever hon omgiven av konst och hundar till sin död.

I Ed Harris spelfilm ¨Pollock¨ (2002) är Peggy Guggenheim en levnadsglad och energisk konstmecenat som samlar på både konstnärer och deras målningar. Lisa Immordino Vreelands dokumentär ger oss också tragiken i Peggy Guggenheims liv; Skilsmässorna, aborterna, de båda barnens avståndstagande, hennes dotter, konstnären Pegeen Vail Guggenheims självmord och hennes ”livs kärlek”, författaren John Holms tidiga död.

Kunde Peggy Guggenheims unika konstsamling och omskrivna 1000 älskare kompensera för dessa sorger? Dokumentären förmedlar att det var konsten som gav Peggy Guggenheims liv mening. Konsten blev också hennes sätt att förverkliga sig själv.

Det blir tre filmögon av fem för ”Peggy Guggenheim, Art Addict”
2016-02-18