Recension: Austenland

 eye eye

austenland
Jennifer Coolidge och Keri Russel i Austenland.

Regi: Jerusha Hess
Manus: Jerusha Hess, Shannon Hale,
Skådespelare: Keri Russel, JJ Field, Bret McKenzie, Jane Seymour, Jennifer Coolidge m.fl.
Speltid: 97 minuter
Genre: Romantisk komedi
Land: USA
Svensk biopremiär: 14 februari 2014
Ålder: Barntillåten
Distributör: United International Pictures
Länk till IMDb

Vilse i ”Austenland”
Jane Austens sex romaner ges ständigt ut i nya upplagor. En hastig sökning på nätet visar också att bara under 2000-talet har ett 25-tal filmer och TV-serier tillkommit baserade på hennes liv och produktion. Jämförbara storheter bland filmade litterära förlagor är Bibeln och Shakespeares verk. ”Austenland” är ytterligare en i raden av filmer som bygger på Jane Austens värld.

Hur såg denna värld ut? Många filmatiseringar av hennes romaner utspelar sig i tidstypiska empiredräkter och vackra överklassmiljöer, ibland även i charmig lantlig miljö. Filmerna uppehåller sig nästan uteslutande kring de romantiska förvecklingar som uppstår innan hjältinnan slutligen blir lyckligt gift.

På Austens tid, tidigt 1800-tal, är äktenskapet ofta den enda möjligheten för kvinnor att hitta en försörjning utanför familjen. Alternativet var att som gammal ungmö bli beroende av bröders och släktingars välvilja. Austens hjältinnor, ofta från aristokratin eller prästdöttrar, är intellektuellt jämbördiga männen. Äktenskapet är för dem inte enbart en möjlighet till försörjning. Det ska också baseras på kärlek och ömsesidig respekt.

Jane Austens värld är den kulissvärld mot vilken ”Austenland” utspelar sig.  Filmen handlar om singelkvinnan Jane från New York (Keri Russel) som är helt besatt av den romantiska Jane Austen-världen och speciellt av Mr Darcy i ”Stolthet och fördom”. För sina besparingar köper Jane en dyrbar vistelse på Austenland, ett engelskt gods där Austens värld iscensätts som rollspel av Mrs Wattlesbrook (Jane Seymour) med inhyrda skådespelare. Jane tilldelas en roll i spelet där också Darcy-kopian (JJ Feild) och stallpojken (Bret McKenzie) är viktiga aktörer.

Jane Austen hade en ironisk syn på samtiden, sina romanfigurer och på de sociala konventioner som styrde hennes värld.  Kontrasten mellan Austens tid och vår egen är troligen vad Jerusha Hess (regi, manus) och Shannon Hale (manus) velat skildra med ironi. Tyvärr utan framgång. Ironin saknar skärpa, blir gräll och ointressant. Vi går vilse i ”Austenland”.

Filmen får två filmögon.
2014-02-18
EvaSarman2

Eva Sarman