Sarah Friedlands debutfilm ”En bekant beröring” är en varsam och elegant skildring av demens. Filmen följer Ruth Goldman, en äldre kvinna med demens, som flyttar in till ett exklusivt demensboende.
Kathleen Chalfant är lysande i sin tolkning av Ruth. Hon skänker karaktären ett djup och växlar mellan kontroll och förvirring. Hon är en rutinerad kock som kan rabbla recept på detaljnivå och med lätthet upprepa komplexa meningar. Samtidigt är hon förbryllad över vem hennes egen son är. Hon har ju inga barn. Eller? Men en sak är hon säker på: Hon passar inte in på ett äldreboende och hon är minsann inte någon sådan äldre person som man behöver passa… Filmen är ett vackert, respektfullt porträtt av en människa som långsamt tappar greppet om verkligheten.
Gabe C. Elders kameraarbete flyter på lugnt, men är ändå närgånget granskande, och kryper ned under huden på huvudpersonerna. De stillsamma scenerna förmedlar mycket mer än vad ord hade kunnat göra. Vi ser Ruths försiktiga tvekan inför varje handling. Ofta blir resultatet bra; ibland blir det riktigt knasigt. Ruths vårdgivare Vanessa (Carolyn Michelle) och Brian (Andy McQueen) känns såväl mänskliga som trygga. Skådespeleriet är genomgående trovärdigt, utan något överspel eller överdriven dramatik. Resultatet blir en vacker film som känns genuin och berörande på djupet.
Utöver regi står Friedland även för manus. Det är tydligt att hon har stor erfarenhet av demens, och filmen utmärker sig på ett positivt sätt i sin genre. Till skillnad från andra kända filmer som gestaltar människor med demens, som ”Father” och ”Amour”, vältrar sig inte filmen i misär, utan gestaltar människan som bär på sjukdomen på ett respektfullt, finkänsligt sätt. Skildringen gör det mycket lätt att leva sig in i hur förvirrande det blir när man tror sig stå inför en rolig överraskning och gör sig klar att checka in på ett lyxigt hotell – men då visar det sig i själva vara fråga om något helt annorlunda, som alls inte hade ingått i förväntningarna!
Jag blev starkt berörd, och ger filmen fyra filmögon av fem.