Recension: Vivarium

Manus: Lorcan Finnegan och Garret Shanley
Skådespelare: Imogen Poots, Danielle Ryan, Molly McCann.
Genre: Skräck, mysterium, Sci-Fi
Speltid: 97 min.
Svensk VOD-premiär: 27 april 2020.
Distributör: NonStop Entertainment

Filmen börjar med bilder från ett fågelbo, där en gökunge tippar ägg och andra fågelungar över kanten. En liten flicka Molly hittar de döda fågelungarna och Gemma berättar för henne, att i naturen är saker som dom är. “Jag gillar inte hur det är, det är hemskt”, svarar Molly. Händelser i Vivarium är högst onaturliga, där främmande varelser skapat falska, livsfarliga, surrealistiska idyller.

Det unga paret Gemma (Imogen Poots) och Tom (Jesse Eisenberg) söker bostad och kommer till en mäklaragentur, där en märklig försäljare Martin övertalar paret att se visningen av en villa i ett område Yonders, där alla de gröna husen är tomma och exakt likadana. Under visningen, som är helt möblerad, försvinner Martin. Paret lämnar villan i bil och försöker hitta ut och hem, men labyrintiskt åker i cirklar och kommer hela tiden tillbaka till Nr 9. Här startar en overklig mardröm för Gemma och Tom.

Vivarium är en glasburk med levande djur och titeln beskriver miljön i filmen en stor villastad utan slut. Filmen är välgjord för sitt syfte. Man får en långsamt ökande klaustrofobisk känsla av hopplöshet, mera än skräckfilm med sina annars traditionella effekter och musikskrällar. Filmen är skickligt iscensatt med grafiskt, perfekta, stiliserade miljöer och övernaturliga inslag av Sci-Fi.

Regissören och manusförfattaren Lorcan Finnegan, född 1979 i Dublin, Irland och studerade grafisk design innan han började med animering och live actionfilmskapning. Hans första långfilm var Without Name (Utan namn) 2016, en psykotropisk skräckfilm. Vivarium är hans andra långfilm och den vann Gan Foundation Support for Distribution vid Cannes Film Festival 2019.

Imogen Poots, född 1989 i London, har efter teaterkarriär gjort ett 10-tal filmroller med priser som bästa skådespelare i The Look of Love 2013 och nu i Vivarium 2019. Men hennes rollinsats i Vivarium tycker jag överglänses av Jesse Eisenberg, född 1983 i New York, som spelar Tom, är en välkänd filmaktör som hittills medverkat i nära ett 50-tal filmroller och nominerades till en Oscar 2011 som bästa skådespelare för The Social Network 2010. Han har vunnit många internationella filmpriser och har en intressant utstrålning som ”vanlig ung man” och övertygar starkt i sina filmroller, som här i Vivarium.

En annorlunda och otäckt spännande film som håller publiken fångad hela tiden. I varje fall kände jag så.

Det blir fyra av fem filmögon.
2020-04-30