Wildlife

Smärtsamt familjedrama med lysande barnaktören Ed Oxenbould

Regissör: Paul Dano

Manus: Paul Dano, Zoe Kazan, baserat på bok av Richard Ford

Skådespelare: Carey Mulligan, Jake Gyllenhall, Ed Oxenbould, m fl.

Genre: Drama

Ålder: från 15 år

Speltid: 104 min

Svensk biopremiär: 25 december 2018

Distributör: Lucky Dogs

Jeanette (Carey Mulligan) och Jerry (Jake Gyllenhall) bor i Montana under 1960-talet. De har en 14-årig son Joe (Ed Oxenbould), som är ordningsam och känslig. Jerry får sparken från golfbanan, där han jobbade, men är stolt och vill inte gå tillbaka dit, när han blir erbjuden det. Sonen Joe älskar sin far, men förstår sig inte på honom. I stället tar Jerry jobb vid släckningen av den stora skogsbranden för bara en dollar i timman och blir borta länge. Jeanette blir besviken på Jerry och Joe blir ledsen, eftersom han vill ha pappa Jerry hemma.

Under Jerrys frånvaro förändras Jeanette. Hon söker jobb, som inte får, men kan sedan ge privata simlektioner. Där träffar hon en äldre man, Warren Miller (Bill Camp) som skadat sitt ben i kriget, men äger en bilfirma och har god ekonomi. Jeanette börjar dejta Warren och de har ett förhållande. Joe ser vad som händer och blir både oroad och bedrövad. Så kommer pappa Jerry hem.

Wildlife är ett relationsdrama i en familj, där man och hustru verkar omogna och varken kan hantera sina känslor eller förhållande till varandra eller till sitt barn. När förändringar kommer, reagerar de vuxna egocentriskt och flyr geografiskt eller in i nya förbindelser. Sonen Joe får ta allt större ansvar i hemmet och tar extrajobb på en fotoateljé efter skolan. Det smärtar sonen, att familjen splittras. Som oftast, är det barnen som kommer i kläm, när föräldrar hamnar i konflikt med varandra. Inte sällan tvingas barnen att brådmogna för att överleva, men strävar efter att föra ihop familjen igen, deras förlorade paradis. Det är mycket plågsamt att se Joes förtvivlan och sin kärlek till sina föräldrar och att inte kunna lösa familjekrisen.

Joe spelas lysande av Ed Oxenbould, född 2001, och uttrycker ofta utan ord hela familjedramat i sitt känsliga ansikte och sina förtvivlade blickar. Det är enastående väl gestaltat.

Carey Mulligan tycks visuellt vara typen av en hemmafru i en medelklassfamilj på 60-talet, men är fast i sitt egenintresse och klarar inte motgångar utan krisar. Mulligan jobbar på med sin roll, men hamnar tyvärr ofta i överspel och karaktären förlorar ibland sin profil, men kanske är det så man gestaltar en ung kvinna i en livskris? I så fall kanske hon ändå lyckas i sin roll, men jag är inte säker.

Jerry Gyllenhall, född 1980 är välkänd aktör från många filmer, men också som producent. Många minns honom säkert som Jack Twist i Brokeback Mountain från 2005, en roll han Oscarsnominerades för 2006, men priset gick i stället till Heath Leger i samma film. Jerry Gyllenhall gör sin Jerry utmärkt, som den lite omogne, självcentrerade och hetsige unge mannen som flyr när det luktar ansvar och maturitet.

Filmen Wildlife är mycket välgjord och kanske också lite dess problem. Varje filmruta och utsnitt är perfekta i ljus, scenografi, och skickligt filmfoto i perfekt 60-talsmiljö. Det är både vackert och realistiskt, men känns alltför tillrättalagt, nästan sterilt. Men dramat och aktörerna vinner över formaten och det är mellan dem och i deras roller som allt händer.

Filmens styrka är den insiktsfulle berättaren, författaren Richard Ford som skrev boken och sedan hur den blir filmmanus och bra regisseras och framställs av aktörerna.

Det blir fyra filmögon av fem, främst för berättelsen och aktörernas insatser.
2018-09-20

Jan-Eje FerlingFörfattare