Ricki and the Flash

Meryl rockar vidare

Regi: Jonathan Demme

Manus: Diablo Cody

Medverkande: Meryl Streep, Rick Springfield, Kevin Kline, Mamie Gummer, Audra McDonald m.fl.

Genre: Komedi, drama, musikfilm

Filmfoto: Declan Quinn

Klippning: Wyatt Smith

Ålder: 7 år

Land och år: USA, 2015

Längd: 107 minuter

Distribution: United International Pictures

Svensk premiär:11 september 2015

Filmvärldens regerande drottning Meryl Streep gör sällan halvdanna roller. Hon kan få de mest extrema kvinnoöden att leva, vare sig det är Margret Thatcher i ”Järnladyn” (2011), Karen Blixen i ”Mitt Afrika” (1985) eller Anna Wintour i ”Djävulen bar Prada” (2006). Vi som varit med minns också Meryl Streep märkt av Auschwitz i ”Sophies val” (1982) och hennes insats i filmen ”Kramer mot Kramer” (1980). Meryl Streep har 60-talet filmer bakom sig. Hon har belönats med tre Oscarstatyetter och ytterligare 12 Oscarnomineringar under sin filmkarriär.

I den nya filmen ”Ricki and the Flash” tar den 66-åriga Meryl Streep sig an rollen som rockartisten Ricki Rendazzo iförd svart läderjacka, sotad ögonmake-up och med den amerikanska flaggan tatuerad i ryggen. Av filmbolagets bakgrundsmaterial framgår att Meryl Streeps röst inte har dubbats och att hon själv hanterar gitarren i rocklåtar av Tom Petty, Bruce Springsteen och Lady Gaga m fl.

Det var det instängda, amerikanska förortslivet, beskrivet av Marilyn French i romanen ”Kvinnorummet”, som får Ricki att på 80-talet lämna villan i Indianapolis, maken Pete (Kevin Kline), dottern Julie (Mamie Gummer) och sina två söner. Hon vill förverkliga drömmen om att bli rockstjärna. En LP skiva och tre decennier senare är Ricki solist i bandet ”Ricki and the Flash”. Bandet spelar rock-covers på halvfulla barer i San Fernando Valley. Ricki drygar ut kassan med extrajobb som snabbköpskassörska. Gitarristen Greg (popikonen Rick Springfield) är Lindas pojkvän. Då ringer telefonen. Dottern Julie har försökt begå självmord.

Det som från början såg ut att bli en musikfilm, där Meryl Streep och Rick Springfield kommer loss i ett pärlband av gamla rocklåtar, övergår till att bli familjedrama. Ricki återvänder till Indianapolis och inser, med pojkvännen Gregs ord, att ”det inte är barnens uppgift att älska föräldrarna utan föräldrarnas uppgift att älska sina barn”.

Är Ricki ett i raden av Meryl Streeps oförglömliga kvinnoporträtt? Rollen är kanske inte den som Meryl Streep vinner ytterligare en Oscar med, trots att hon som alltid gör ett professionellt jobb. Ricki förblir filmen igenom något av en konstruktion. Som sådan är hon bra på att leverera beska sanningar och oneliners om det amerikanska medelklasslivet och om rockkulturens manschauvinism. Men frågan är om hon berör på djupet. Det är minst sagt komplicerat att förstå sig på Ricki.

Jonathan Demme som regisserat ¨Ricki and the Flash¨ är en erfaren regissör. Diablo Cody som skrivit manuset likaså. Även övriga skådespelarinsatser är bra, speciellt Meryl Streeps egen dotter Mamie Gummer i rollen som Julie.

Trots det samlade filmkunnandet har ”Ricki and the Flash” blivit en film som varken är en rockigare version av ”Mama Mia”, ett drama om kvinnan som inte passar in eller en komedi med Woody Allen-stuk. Men ”Ricki and the Flash” är faktiskt ändå sevärd. Till stor del är det Meryl Streeps förtjänst.

Det blir tre filmögon av fem för ”Ricki and the Flash”.
2015-09-06

Eva Sarman