Recension: The Quiet Roar

eye eye

the quit roar
EvaBritt Strandberg som Marianne i The Quiet Roar.

Regi: Henrik Hellström
Manus: Henrik Hellström, Fredrik Wenzel
Skådespelare: Evabritt Strandberg, Hanna Schygulla. Joni Francéen, Jörgen Svensson m. fl.
Genre: Drama
Land: Sverige
Speltid: 77 min.
Svensk premiär: 11 april 2014
Svensk distributör: NonStop Entertainment
Länk till IMDb

Lever du ditt liv?
Filmen handlar om en 68-årig kvinna, som har en dödlig sjukdom. Hennes dagar är räknade och hon har 3 månader kvar att leva. Hon väljer att möta sin rädsla inför döden med hjälp av en mystisk behandling i form av en flytande drog, som gör att hon förflyttas genom sitt undermedvetna 40 år tillbaka i tiden. Där möter hon sig själv som 28-åring och konfronterar sig själv, sitt liv, sin f.d. man och sina två barn.

I hennes förflutna uppdagas ånger, rädsla, existentiella vägval i vardagens liv. Levde hon det liv hon ville leva?

Manuset bygger på hennes svåra livsfrågor. Replikerna levereras i en stillsam dialog av duktiga skådespelare, men ger samtidigt känslan av att filmen utspelas i tystnad omgiven av en vackert filmad naturmiljö. Filmen fokuserar på den yttre miljön med hisnande vackra norska berg och fjordar, och fokuserar mindre på att engagera tittaren av filmen.

Berättelsen stannar upp, den ryms i en bubbla, där handlingen är inriktad på en specifik händelse som egentligen utgör hela filmen. Skildringen känns sövande som i ett töcken och går då inte framåt.

Frågorna kommer till en själv, om livet är mer än det verkar. Tyvärr stannar filmmakarna bara vid ytan med viktiga frågeställningar, som utgör filmens kärna. Lever jag det liv jag vill leva och är jag mätt på livet den dagen jag dör och kunde jag ha valt och agerat på annat, kanske bättre sätt?

Huvudaktörerna gör sitt bästa att lyfta sina karaktärer, men det sker med distans och ibland känns det stelt och livlöst. I en av rollerna syns även filmlegenden Hanna Schygulla, som gör Mariannes (Evabritt Strandberg) behandlare. Hon övertygar i sin roll med sina psykologiska slutledningar, som hon gör på ett stillsamt sätt.

Filmfotot visar en rökande Marianne i kontrast till de vackra panoramafönstren med den fantastiska utsikten över bergen. Det ger en påminnelse om att livet är i kontrast på många sätt, liksom det vackra i livet ger en kontrast till döden, frånvaro av ljus eller ljus möter mörker.

The Ouiet Roar visas i tävlan på Rotterdams filmfestival och tävlar om en Dragon Award på Göteborgs filmfestival.

Jag ger två filmögon.
2014-03-15
yvonneWiklund

Ywonne Viklund